Ik ben opgegroeid in Breda en we hadden daar ooit een buurvrouw met een schelle stem.
Sjan.
Eens per jaar trok ze in haar oude Opel Corsa naar de Huishoudbeurs.
Ik zag haar een keer thuiskomen van de beurs, duchtig in haar nopjes.
Ze stapte uit haar auto en had allemaal plastic draagtasjes bij zich met monsters, proefzakjes en weggevers.
Dolgelukkig krijste ze: “Alles graotis meegraoien!”
Als je niet uitkijkt, trek je met je marketing ook zulke klanten aan.
Freeloaders.
Gratis dingen ophalen, en dan keihard wegscheuren.
Nooit wat kopen, maar wel dol zijn op cadeautjes.
Jarenlang heb ik als een rattenvanger op een fluit staan blazen, waardoor duizenden van die freeloaders zich aanmeldden voor mijn mailinglijst, en me gingen volgen op de zoziale media.
Want mijn marketing bestond uit gratis content weggeven.
Tips, tips, tips.
Elke mailing die ik stuurde was een half seminar. Hard teaching. Dat was toen mijn marketing.
Wat ik niet doorhad, was dat ik met al die tips mensen aantrok die mij zagen als een teacher.
En als iemand bij wie je alles graotis kan meegraoien.
Ik was het tegenovergestelde van hard to get. Ik gooide mijn expertise te grabbel.
In de begintijd van social media werkte dat. Toen kreeg ik nog honderden shares op een artikel, gewoon door het linkje op Twitter te zetten.
Maar die tijden zijn allang voorbij.
Als je nu ’10 tips om …’ artikelen schrijft, ben je een van de velen. Ook als je geen artikelen schrijft maar video’s maakt met 10 tips.
Traditionele content marketing – dus gratis je kennis delen op internet en dan hopen dat je daardoor opvalt – is standaard geworden.
Je valt daarmee niet meer op, maar je verdwijnt juist in de massa.
Als iedereen iets doet, heeft het geen zin meer om mee te doen.
Als je klanten trekt met gratis waardevolle content zien klanten je niet meer als de ultieme expert, maar als een saaie teacher.
En teachers hebben in de maatschappij helaas een lage status en een laag inkomen. Of we het daar nou mee eens zijn of niet.
Je kunt makkelijk checken of jij ook een lage status hebt in je markt. Of mensen jou zien als een teacher.
Want als dat zo is, verwachten je volgers gratis tips.
Ze trekken aan je, en vragen om meer, meer, meer dingen om gratis mee te graoien.
Mensen sturen je dee-emmetjes en peebeetjes dat ze een probleem hebben en of je tips voor ze hebt.
Brutaal? Nee, je kunt het ze niet verwijten. Jij bent toch degene die alles gratis geeft? Dan gaan ze er dus om vragen.
Door te strooien met gratis dingen, nodig je allemaal mensen uit die dol zijn op cadeautjes maar niet op geld uitgeven.
Je gooit daarmee je status te grabbel.
Dit probleem kun je fiksen door te stoppen met gratis content, en te beginnen met info-tainment.
Stuur mails en posts die entertainment combineren met een goeie tip.
Maar stop geen gratis goudstaaf meer in de elektrische envelop die je naar klanten stuurt, grote smurf. Een klein goudklompje is zat.
Om gezien te worden als de ultieme expert in je markt, is er trouwens meer nodig dan info-tainment.
En dat is wegjaagmarketing.
Statusverhogende marketing waardoor klanten je niet meer zien als een voetveeg, teacher of sinterklaas.
Waardoor je niet meer de onderkant van je markt aantrekt die niks te besteden heeft, maar de bovenkant van de markt waar het geld zit.
Waardoor je klanten krijgt die zelfs tijdens een crisis onbekommerd blijven investeren.
De Members van Het Lab krijgen daarvoor deze maand 8 formules.
Om hun status in de markt te verhogen.
Ik heb een Masterclass gemaakt waarin ik alle manieren uitleg waarop ik in mijn bedrijf freeloaders overdek met drek en veren zodat ze krijsend het pand verlaten.
Zodat ik alleen nog de juwelen van klanten overhoud die investeren, die coachable zijn en die doorrr willen met hun bedrijf.
Het is een genot om met die mensen te werken. Als jij ook zo iemand bent maar nog geen Member van Het Lab, ga dan naar deze pagina: www.HetLab.online.
Aartjan van Erkel