Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Zijn je klanten dol op cadeautjes maar kopen ze nooit wat?


Ik ben opgegroeid in Breda en we hadden daar ooit een buurvrouw met een schelle stem.

Sjan.

Eens per jaar trok ze in haar oude Opel Corsa naar de Huishoudbeurs.

Ik zag haar een keer thuiskomen van de beurs, duchtig in haar nopjes.

Ze stapte uit haar auto en had allemaal plastic draagtasjes bij zich met monsters, proefzakjes en weggevers.

Dolgelukkig krijste ze: “Alles graotis meegraoien!”

Als je niet uitkijkt, trek je met je marketing ook zulke klanten aan.

Freeloaders.

Gratis dingen ophalen, en dan keihard wegscheuren.

Nooit wat kopen, maar wel dol zijn op cadeautjes.

Jarenlang heb ik als een rattenvanger op een fluit staan blazen, waardoor duizenden van die freeloaders zich aanmeldden voor mijn mailinglijst, en me gingen volgen op de zoziale media.

Want mijn marketing bestond uit gratis content weggeven.

Tips, tips, tips.

Elke mailing die ik stuurde was een half seminar. Hard teaching. Dat was toen mijn marketing.

Wat ik niet doorhad, was dat ik met al die tips mensen aantrok die mij zagen als een teacher.

En als iemand bij wie je alles graotis kan meegraoien.

Ik was het tegenovergestelde van hard to get. Ik gooide mijn expertise te grabbel.

In de begintijd van social media werkte dat. Toen kreeg ik nog honderden shares op een artikel, gewoon door het linkje op Twitter te zetten.

Maar die tijden zijn allang voorbij.

Als je nu ’10 tips om …’ artikelen schrijft, ben je een van de velen. Ook als je geen artikelen schrijft maar video’s maakt met 10 tips.

Traditionele content marketing – dus gratis je kennis delen op internet en dan hopen dat je daardoor opvalt – is standaard geworden.

Je valt daarmee niet meer op, maar je verdwijnt juist in de massa.

Als iedereen iets doet, heeft het geen zin meer om mee te doen.

Als je klanten trekt met gratis waardevolle content zien klanten je niet meer als de ultieme expert, maar als een saaie teacher.

En teachers hebben in de maatschappij helaas een lage status en een laag inkomen. Of we het daar nou mee eens zijn of niet.

Je kunt makkelijk checken of jij ook een lage status hebt in je markt. Of mensen jou zien als een teacher.

Want als dat zo is, verwachten je volgers gratis tips.

Ze trekken aan je, en vragen om meer, meer, meer dingen om gratis mee te graoien.

Mensen sturen je dee-emmetjes en peebeetjes dat ze een probleem hebben en of je tips voor ze hebt.

Brutaal? Nee, je kunt het ze niet verwijten. Jij bent toch degene die alles gratis geeft? Dan gaan ze er dus om vragen.

Door te strooien met gratis dingen, nodig je allemaal mensen uit die dol zijn op cadeautjes maar niet op geld uitgeven.

Je gooit daarmee je status te grabbel.

Dit probleem kun je fiksen door te stoppen met gratis content, en te beginnen met info-tainment.

Stuur mails en posts die entertainment combineren met een goeie tip.

Maar stop geen gratis goudstaaf meer in de elektrische envelop die je naar klanten stuurt, grote smurf. Een klein goudklompje is zat.

Om gezien te worden als de ultieme expert in je markt, is er trouwens meer nodig dan info-tainment.

En dat is wegjaagmarketing.

Statusverhogende marketing waardoor klanten je niet meer zien als een voetveeg, teacher of sinterklaas.

Waardoor je niet meer de onderkant van je markt aantrekt die niks te besteden heeft, maar de bovenkant van de markt waar het geld zit.

Waardoor je klanten krijgt die zelfs tijdens een crisis onbekommerd blijven investeren.

De Members van Het Lab krijgen daarvoor deze maand 8 formules.

Om hun status in de markt te verhogen.

Ik heb een Masterclass gemaakt waarin ik alle manieren uitleg waarop ik in mijn bedrijf freeloaders overdek met drek en veren zodat ze krijsend het pand verlaten.

Zodat ik alleen nog de juwelen van klanten overhoud die investeren, die coachable zijn en die doorrr willen met hun bedrijf.

Het is een genot om met die mensen te werken. Als jij ook zo iemand bent maar nog geen Member van Het Lab, ga dan naar deze pagina: www.HetLab.online.

Aartjan van Erkel

Knaag je elke dag boterhammen met kaas?


Het verhaal gaat dat een bouwvakker ging schaften.

Hij zette zijn bouwhelm af, veegde zijn bezwete haar naar achteren en opende zijn broodtrommel.

“Boterhammen met kaas!”, zei hij met een vies gezicht.

“Ik krijg elke dag alleen maar boterhammen met kaas!”

Collega naast hem beet in een frikandelbroodje en vroeg met volle mond:

“Je kan toch aan je vrouw vragen of ze een keer wat anders op je brood doet?”

Hij antwoordt chagrijnig: “Ik smeer mijn eigen boterhammen.”

Als je niet blij wordt van je bedrijf is het net zo.

Niemand gaat dat voor je fiksen. Dat zul je zelf moeten doen.

Stel dat een ondernemer veel klanten heeft die nooit meer wat laten horen nadat hij een offerte stuurt.

Dan kan hij gaan bitchen en moanen over zijn klanten, maar het ligt niet aan zijn klanten. Het ligt aan hem dat ze niet reageren op offertes.

Of stel dat een ondernemer de prijzen heeft verlaagd tijdens de eerste lockdown.

Waardoor hij nu enorm op de kosten moet letten.

Dan kan hij gaan bitchen en moanen over de nieuwe lockdown die er waarschijnlijk aankomt, maar het ligt niet aan de lockdown. Het ligt aan hem dat hij de prijzen moest verlagen.

Als je marketing en je sales niet werken, komt dat vaak doordat je een lage status hebt in de markt.

En die lage status, daar heb je zelf voor gezorgd.

Ik zie veel ondernemers die slijmen en pleasen tegen hun klanten. Ik zie er ook veel die hun klanten stalken.

En ik zie er nog veel meer die muisstil zijn in hun markt. Wat meestal ook een vorm van pleasen is.

Dat werkt allemaal niet. Niet als je een lekkere omzet wilt, ruime marges en een comfortabel leven.

Een van de eerste dingen die je te doen staan om je marketing en sales te fiksen, is je status verhogen.

Niet met uiterlijk vertoon. Niet met horloges, bling, auto’s. Daarmee verhoog je alleen maar je status in de ogen van je buurman. Boeien.

Maar met gedrag.

Werp jezelf niet meer aan de voeten van je klanten. Hopend dat jij ze mag helpen.

Maar laat je klanten hopen dat ze klant bij jou mogen worden.

Draai de wereld om en probeer jezelf niet meer krampachtig te kwalificeren in de ogen van elke klant.

Maar laat klanten zichzelf kwalificeren om met jou te kunnen werken.

In mijn bedrijf gebruik ik 8 vormen van statusverhogende marketing.

Want ik wil dat klanten luisteren als ik wat zeg, want alleen dan krijgen ze resultaten.

En ik wil niet meer werken met klanten aan de onderkant van mijn markt.

Door die 8 soorten marketing werk ik nu alleen nog met klanten waar ik een enorme klik mee heb, die geen moeite hebben met investeren in zichzelf, en die implementeren wat ik ze leer.

Daardoor krijgen ze vaak extreme resultaten, en ze bevelen me aan bij andere ondernemers in hun netwerk.

Hoe je op 8 manieren je status in de markt kunt verhogen, laat ik komende maand zien in een nieuwe Masterclass voor de Members van Het Lab.

De Masterclass gaat over wegjaagmarketing. Dat is het tegenovergestelde van slijmen, pleasen en stalken.

Het is een Masterclass die je broodbeleg gaat veranderen.

Maandag is de deadline van de drukker, en tot die tijd is dit de aanmeldpagina voor je Membership: www.HetLab.online

Aartjan van Erkel

8 formules voor wegjaagmarketing


‘Sneeuwvlokje’ Ronald Koeman veranderde in Barcelona in 2 weken van bijnaam.

Ze noemen hem nu ‘Sergeant Koeman’.

Dat komt: hij legt de gloeiende zweep erover bij de heertjes.

“Joder!” Ze zijn dat al jaren niet meer gewend joh.

Onder de laatste twee trainers Setién en Valverde begon de training vaak te laat.

De spelers waren dan nog een potje aan het basketballen, of zaten te kletsen met een café con leche. “Ja trainer, we komen zo hoor! Ja.”

Er werd vervolgens een uurtje rustig getraind.

Onder Boeman gaat het er ietsje anders aan toe.

Iedere speler wordt 1 uur vóór aanvang van de training op de club verwacht.

Trainingen beginnen nu stipt op tijd.

Daarna wordt er anderhalf uur gehold, waarna het zweet uit de wasmand loopt.

De oude spelers kunnen de drills van Koeman bijna niet belopen, en hobbelen met de koppies naar beneden door. “Me cago en la leche!”

Maar iedereen herinnert zich de vernederende uitschakeling in de Champions League deze zomer: 8-2 eraf tegen een topfit team van Beierse hardbodies uit München.

Als er iemand praat tijdens de uitleg van een oefening op training, dan krijgt hij een vernietigende blik toegebliksemd vanonder de rossige wenkbrauwen.

Messi kreeg van Koeman in het kennismakingsgesprek te horen dat hij zijn privileges kwijt was.

Zijn boezemvriend en op-twee-na clubtopscorer Luis Suárez werd huilend op dag 1 door Koeman de poort uitgeduwd.

Clublieveling Riqui Puig – eigen kweek – mag ook vertrekken.

Hier zien we een trainer die niet bang is voor impopulaire maatregelen.

Hij doet gewoon wat er nodig is. Hervormen, verjongen, bezuinigen.

Koeman komt ermee weg dat hij krakend met zijn poezelige Groningse olifantsbenen door de Catalaanse porceleinkast loopt, omdat hij binnenkwam met een extreem hoge status.

Want zijn goal uit een daverende vrije trap in 1992 bezorgde Barça de allereerste Europacup 1 uit de clubgeschiedenis.

Maar zo’n status verkruimelt snel als je dan jaren later als trainer gaat slijmen en pleasen tegen je vedettes als je net binnenkomt.

Daarom heeft Koeman in plaats daarvan zijn nog altijd fenomenale traptechniek gebruikt om een aantal heertjes daverend onder hun bipseflips te schoppen in de kleedkamer.

Op training wordt er nu precies gedaan wat hij zegt.

If he says jump, they say how high?

Status verkruimelt óók snel als je geen resultaten hebt.

Maar in de eerste competitiewedstrijd afgelopen zondag tikte een herboren Barcelona de arme tegenstander Villareal helemaal gek.

Als je aan de top van de markt succesvol wilt zijn, dan is het belangrijk om je status te claimen, te consolideren en uit te bouwen.

Dat doe je niet door je klanten op een voetstuk te zetten.

Niet door te slijmen en te pleasen.

Laat ze niet wegkomen met hoe ze het tot nu toe gedaan hebben.

Als expert weet jíj wat er moet gebeuren, en dat ga je gewoon doen.

De laatste twee Barcelona-trainers durfden hun spelers niet aan te pakken.

Daardoor kelderden de resultaten en de conditie van de spelersgroep.

Die twee trainers zitten nu thuis op de bank met hun reputatieschade.

Bescherm je reputatie als expert door aan ‘wegjaagmarketing’ te doen.

No more mister Nice Guy.

Dwing respect af door je klanten te laten voelen dat je niet wanhopig om hun centen zit te springen, en dat jullie de dingen op jouw manier gaan doen.

8 formules voor wegjaagmarketing zitten in een nieuwe Masterclass die ik heb gemaakt voor de Members van Het Lab.

Daarin zie je 8 recepten om bij je klanten binnen te komen met een hoge status, zodat je de hoofdprijs kunt vragen en waardoor ze doen wat je zegt.

De Masterclass gaat aanstaande maandag naar de drukker en daarna ben je te laat. Want als Member krijg je geen toegang tot eerdere edities van voor de datum dat je Membership is gestart.

De klok tikt op deze pagina: www.HetLab.online

Aartjan van Erkel

Je bent creepy


In de film Kodachrome gaat een zieke oude fotograaf op een roadtrip door Amerika.

Want hij wil 4 analoge fotorolletjes laten ontwikkelen die hij nog heeft liggen van lang geleden.

In de film is zojuist bekend geworden dat de Kodachrome-labs die ergens in Amerika staan, voorgoed de deuren gaan sluiten.

Ze hebben aangekondigd dat ze de allerlaatste rolletjes Kodachrome gaan ontwikkelen.

De assistente van de fotograaf vraagt aan zijn zoon – gespeeld door Jason Sudeikis – of die hem naar de fotolabs wil rijden.

Die fotograaf, de vader, is nogal een asshole. Hij is ook geen beste vader geweest.

De hoofdpersoon, de zoon, had daarom helemaal geen zin om hem te helpen. Hij had al 10 jaar niet meer met zijn vader gepraat.

In de film is hij accountmanager van een onafhankelijk platenlabel, en hij wil een populaire jonge band proberen over te halen om over te stappen naar zijn indie-label.

Op een avond zitten vader en zoon buiten een peukie te roken.

En de vader vraagt: Wat is je pitch? Wat ga je tegen die bandleden zeggen?

De zoon heeft eigenlijk weinig zin om die pitch op zijn vader te oefenen, maar toch doet hij het:

“We’re not corporate. We’re not part of some conglomerate that only worries about the bottom line.

We actually are a company that still believes the artist is visionary, not just a product.”

Waarop zijn vader antwoordt:

“Yeah, don’t say any of that. You sound like a pussy.

These guys are surrounded by people telling them how great they are all the time. They need that because they are artists.

They are all just a bunch of insecure bastards. So don’t tell them how great they are. You tell them what you don’t like about them.

Speak with authority. Not only will they respect you, but they’ll believe you are the only guy who can fix it.”

Waarop Jason Sudeikis zijn schouder ophaalt zo van: Yeah, right. Dat gaat dus nooit werken.

Een paar scènes later zit hij daadwerkelijk met die band backstage, na een optreden.

Die gasten zitten nog vol met adrenaline. Een paar groupies erbij. Jonge gasten, on top of the world.

Hij probeert ze te pitchen zoals hij het had bedacht, en ze vallen er helemaal niet voor.

Ze kijken hem meewarig aan en hij zit te pleasen, en hij zit te wurmen en te wringen in zijn stoel.

Je voelt dat het helemaal niks gaat worden.

Dan kijkt hij opzij naar zijn vader die hem een veelzeggende blik geeft.

Dan zie je hem de conclusie trekken: Okee, dan zit er niks anders op. We gaan het nu even heel anders aanpakken.

Hij zegt:

“You did agree to meet with me tonight right? I’m gonna be honest with you.

I loved your first record, it was amazing. I worked out to it. I fucked to it. It helped me get through my divorce.

Seriously, it is one of those. It was incredible because it had balls.

Your second album however, it’s at best forgettable. Teenagers make that music with a fucking laptop.

I don’t know whose idea it was to put a dance track on there, but I bet it wasn’t any of you guys, am I wrong?

You don’t even look at each other when you play the new songs. You just look out straight forward, scanning the crowd for girls.

You’re embarrassed. And I don’t blame you.”

De jongeheertjes die alleen maar gewend zijn dat mensen honing om hun mond smeren, krijgen opeens de waarheid te horen.

En die komt binnen, want ze weten dat hij gelijk heeft.

De band stapt then and there over naar zijn indie platenlabel en om te weten wat er op die fotorolletjes stond moet je de film maar even bekijken.

Bottom line: als je ondernemer bent en je zit te slijmen en te pleasen om klanten te krijgen, dan verlaag je daarmee je eigen status.

Je vernedert jezelf, en je klanten kijken op je neer.

Smeer geen honing om hun mond. Want dat doen andere ondernemers ook al, en je verpest bovendien je onderhandelingspositie.

Het is ook helemaal niet wat klanten deep down willen.

Ze zoeken eigenlijk iemand die hun probleem kan oplossen, niet iemand die ze een alleen maar een warm gevoel geeft.

Mijn advies aan jou is om niet te pleasen en niet te stalken.

Dat komt vervelend en creepy over.

Doe in plaats daarvan aan wegjaagmarketing.

En doe dat op de goede manier, want als jij er opeens invliegt met de noppen vooruit maakt jou dat nou ook niet echt interessanter.

In een nieuwe masterclass heb ik daarom 8 formules uitgelegd om klanten binnen te halen met wegjaagmarketing.

Om je een hele serie benaderingen te laten zien om je klanten te laten merken: ik ben er voor je, maar we gaan dit op mijn manier doen.

Om binnen te komen in hun leven als een expert met een hoge status, niet als iemand die alleen maar claimt een expert te zijn maar ondertussen zo desperate is voor hun aandacht en voor hun centen dat ze je totaal niet serieus nemen.

Met de 8 formules jaag je klanten weg die geen goede match met jou zijn, en trek je klanten over de streep waar je de grootste klik mee hebt en die je het beste kunt helpen.

De masterclass met de formules voor wegjaagmarketing gaan aanstaande maandag naar de drukker, die ze als warme broodjes gaat opsturen naar de hongerige Members van Het Lab.

Dit is de link om je aan te sluiten bij de hongerige meute voordat de deadline is verstreken: www.HetLab.online

Aartjan van Erkel

Ben jij aan het slijmen tegen je klanten?


“Albert, I’m breaking up with you”.

Zegt de knappe Louise tegen haar verloofde in de film ‘A Million Ways to Die in the West”.

“What?!”

“I’m sorry. You’re a great guy. But I realize that I want something else”

“Why don’t you tell me what the problem is, and then maybe I can fix it”.

Albert is een arme jonge schapenboer in het wilde westen. En zijn vriendin Louise is alles wat hij heeft in dit leven.

Verbluft staart hij haar na als ze afscheid neemt, en roept: “But Louise! I love you!”

Opgelucht trippelt Louise weg in haar jurk met pofmouwen en slaat binnen 2 dagen een welvarende ondernemer aan de haak die op de hoofdstraat snorrenpommades verkoopt.

Albert blijft haar nog dagenlang verlangend achterna lopen, waardoor zij zich nog heftiger strengelt in de armen van haar nieuwe man en hem overdekt met kusjes.

Iemand op een voetstuk zetten, is onaantrekkelijk.

Want het verlaagt je status. Je plaatst de ander letterlijk boven jezelf. Die kijkt daardoor op je neer.

Toch zie je ondernemers dit vaak doen.

Ze achtervolgen hun klanten wanhopig, en werpen zichzelf aan hun voeten.

Ze denken dat het erbij hoort. Maar slijmen tegen je klanten maakt je afstotelijk.

Want je gooit je status te grabbel. Je verlaagt je waarde in de ogen van je hele markt.

Het kan ook dat je weleens aan de andere kant van het geslijm hebt gestaan. Bijvoorbeeld bij het daten.

Iemand die jou te graag wilde.

En je weet nog wel hoe het met die date is afgelopen.

Een van de wetten van de verleiding is:

Als je wordt achtervolgt, dan loop je weg. Maar als iemand wegloopt, dan kom je dichterbij.

Je weet dat het zo werkt. Dus waarom gebruik je het dan niet in je marketing?

Slijm niet tegen je klanten. Want hoe meer je laat merken dat je wanhopig bent, hoe harder ze weglopen.

Het voelt voor jou ook niet goed. Je wéét het.

Als je tijdens interacties met klanten een stemmetje in je hoofd hebt dat zegt: Gatver, wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?

Dan weet je dat je aan het slijmen bent. Je raakt jezelf daardoor kwijt.

En het is nergens voor nodig. Je bent daar te goed voor. Dat weet je ook.

Daarom is mijn advies aan jou op deze vrijdag: gebruik drama en jaag klanten juist weg.

Laat in alles merken dat je hun centen niet nodig hebt.

Dat je wel in business bent, maar alléén voor het juiste type klant.

Dat je zoekt naar de ware. En dat je niet zomaar voor iedereen beschikbaar bent.

Er zijn 8 formules om aan ‘wegjaagmarketing’ te doen, en die heb ik allemaal opgeschreven in een nieuwe Masterclass.

Het zijn 8 manieren om je marktwaarde te verhogen door weg te lopen in plaats van te achtervolgen.

De Members van Het Lab krijgen de formules komende maand toegestuurd.

Als je nog geen Member bent, corrigeer die vergissing dan hier: www.HetLab.online

Goed weekend.

Aartjan van Erkel

Online training over je website start om 10u


Vroegertje vandaag, want zometeen om 10 uur start  ik de uitzending van mijn korte online training:

7 overtuigingstechnieken waardoor klanten JA zeggen.

Ik ga je 2 uur lang tips geven voor je website, bijvoorbeeld:

  • Iets wat je nóóit moet schrijven als je klanten ergens van wilt overtuigen.
  • Hoe je iets unieks op je website zet dat je onderscheidt van alle concurrenten.
  • Welke fout 80% van de websites maken, waardoor je klanten snoeihard afhaken.
  • Een les die je van de juffrouw hebt geleerd over schrijven, die je nu kapitalen kost als ondernemer.
  • Hoe je hét oerprincipe van verleiding uit de natuur toepast op je eigen website.

Dit is de link om te kijken naar deze live training: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg. Er komt géén replay.

Ciao, zometeen om 10 uur gaan we live.

Aartjan van Erkel

Groot nieuws uit het land van de stijve bovenlip


The Mirror publiceert groot nieuws uit het land van de stijve bovenlip.

Koekjesbakker McVitie’s heeft namelijk bekendgemaakt dat het populairste thee-koekje van Engeland, de Chocolate Digestive, door iedereen verkeerd om wordt gegeten.

“Our Digestives go through a reservoir of chocolate, so the chocolate is on the bottom!”

Shocking voor alle theedrinkers die hun favoriete biscuit altijd met de choco-kant naar boven hebben gebinged.

“That is a game changer, that one”, stamelde iemand op Twitter.

Iemand anders zegt dat het inderdaad beter is om het koekje met de chocola aan de onderkant in je mond te stoppen, want onderin je mond zitten meer smaak-papbillen dan op je gehemelte.

Maar eigenlijk maakt het natuurlijk weinig uit hoe je die dingen eet.  Het boeit niemand wat als jij de conventies doorbreekt voor het knagen van chocoladekoekjes.

Op je website boeien conventies boeien juist weer wél.

Je klanten gaan heel goed op jouw website als die strakke conventies volgt.

Je kunt zo creatief worden als je wilt met je copywriting of design, maar doorbreek geen usability-conventies.

Dus verstoor nooit het verwachtingspatroon van bezoekers.

Die verwachten bijvoorbeeld dat ze op je homepage komen als ze op je logo klikken.

En dat al je producten of categorieën in je menubalk staan.

Conventies zorgen voor conversies. Je verkoopt dus gewoon meer.

Ik zou je daar een heel seminar over kunnen geven. Met allemaal simpele dingen die je kunt veranderen op je website om meer te verkopen.

En dat is ook precies wat ik morgenochtend ga doen.

Ik vertel welke 7 simpele dingen je kunt veranderen aan de teksten op je website waardoor klanten ja zeggen.

Het zijn vooral copywriting-tips. Tekstuele wijzigingen waardoor het rendement van je website stijgt.

Kleine wijzigingen. Nothing crazy. Je hoeft niet je hele pagina te herschrijven.

Enniewees, je kunt kijken naar mijn seminar morgenochtend want het is een online sessie.

Je kunt je aanmelden via deze link op voorwaarde dat je morgenochtend tijd hebt van 10 tot 12 uur: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Aartjan van Erkel

Door haar natte haar keek ze me glimlachend aan met lichtblauwe ogen


Er werd aangebeld en ik deed open. Voor de deur stond een knappe blonde studente.

Het was een regenachtige avond in november. Door haar natte haar keek ze me glimlachend aan met lichtblauwe ogen.

Ze had een klembord in haar hand. Ze begon een verhaal te vertellen over kinderarbeid.

Toen ik de deur weer dichtdeed, had ik mijn handtekening onder een machtiging gezet voor maandelijkse afschrijving.

Vlak voordat de deur dichtging, kwam de collega van de knappe studente aanlopen.

Vierkante schouders, vierkante kaak. Een mooiboy.

Het voelde niet helemaal lekker. Ik was zojuist ingepakt door colporterende fotomodellen in opdracht van een goed doel. En ik was er met open ogen ingetrapt.

Het voelde een beetje plat. Als een trucje.

Dat had ik ook toen er op een andere avond weer een ander goed doel aanbelde: een frisse jongeman in een rood jekkie.

“Als het goed is ben ik hier op nummer 218, klopt dat?”

“Bent u de bewoner?”

Beginnen met 2 vragen waarop je zeker weet dat je klant ja gaat zeggen.

Overbodige vragen. Het bordje met mijn huisnummer hing naast de deurbel waar hij op had gedrukt, en ik had zojuist de deur voor hem opengedraaid met de sleutel.

De beruchte ja-reeks. Als je die zo opzichtig toepast is het ook een trucje. Plat.

Geen wonder dat sommige ondernemers bang zijn om verkoperig over te komen.

Als zelfs de goede doelen platte trucjes gebruiken om donateurs binnen te harken.

Blijkbaar is het geen probleem meer om technieken te gebruiken waardoor klanten zich achteraf een beetje vies voelen.

De reden dat klanten zich vies voelen, is vooral doordat ze in de gaten hebben dat iemand wat aan ze verkocht heeft.

Dat vindt bijna niemand leuk.

Maar wat veel mensen wél leuk vinden, is kopen.

Ze gaan dolgraag shoppen. Kopen vinden we heerlijk, soms op het genante af.

Dus als je ondernemer bent, zorg dan dat klanten nooit het gevoel krijgen dat je iets aan ze verkoopt. Bijvoorbeeld op je website.

Maar zorg dat ze bij jou zin krijgen om te kopen.

Er zijn overtuigingstechnieken die werken op 99% van de websites, en die voor klanten goed voelen.

Waardoor je ze op een ethische, normale manier beïnvloedt.

Want je helpt ze om een beslissing te nemen, en het gaat er niet alleen maar om dat jij scoort.

Donderdagochtend ga ik 7 van zukke overtuigingstechnieken uitleggen in een online seminar.

Ik laat je 7 manieren zien om je klanten in de buying mood te krijgen. Zonder platte colportage-trucjes te gebruiken.

Zodat ze in de toekomst graag bij je terugkomen, voor nog meer business.

Je kunt gratis naar mijn online seminar kijken als je donderdag tijd vrijmaakt van 10 tot 12 uur en je van tevoren aanmeldt via deze link: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Aartjan van Erkel

Dikke gast


Ondernemers beginnen soms te blazen als ik met ze praat.

Als ik zeg dat ze bij mij betere copywriters worden.

Dan zie ik hun wangen opbollen. Pffff, zuchten ze.

“O, maar ik was op school slecht in Nederlands”, zeggen ze dan.

“O, maar ik ben dyslectisch.”

“O, maar ik kan niet schrijven. Ik ben een bèta”.

Tegen zuchtende ondernemers vertel ik altijd dit verhaaltje:

Stel je voor dat je op een bospad aan het wandelen bent. En opeens hoor je in de bosjes een wild gekraak.

Wat komt daar aan? Een hongerige beer, net ontwaakt uit zijn winterslaap. Hij struint door het bos, op zoek naar zijn lunch.

Dan ziet hij jou.

Jij denkt op dat moment misschien: Shidt, ik moet harder rennen dan die beer. Anders loopt het slecht met me af.

Maar dat hoeft helemaal niet. Je hoeft alleen maar harder te rennen dan die dikke gast met wie je op dat bospad loopt.

Die dikke gast, dat is je grootste concurrent.

Zo werkt het met copywriting ook. Het is heel handig als je goed bent in copywriting als je ondernemer bent.

Want copywriting is gewoon verkopen met je toetsenbord.

Maar je hoeft er geen meester in te worden. Net zo min als je een marathonloper hoeft te zijn om te ontkomen aan een hongerige beer.

Je hoeft alleen maar iets beter te zijn dan je grootste concurrent.

En je concurrent, dat is echt geen marathonloper.

Die schrijft echt geen overtuigende copy. Want de marketing van de meeste bedrijven is naatje. Ook van bedrijven in jouw markt.

Voor ondernemers die iets beter willen worden in copywriting, geef ik aanstaande donderdag een online seminar.

Daarin geef ik ze 7 overtuigingstechnieken waardoor klanten ja zeggen.

Het zijn simpele technieken om je website overtuigender te maken.

Door iets kleins te veranderen aan de tekst op je pagina.

Het seminar is gratis en je kunt je hier aanmelden als je donderdag tijd vrij maakt van 10 tot 12 uur: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Aartjan van Erkel

Twee keynote-tips voor de zaterdag


Twee keynote-tips voor de zaterdag:

(1) Woensdag spreek ik op het Social Media Ondernemer Congres.

Maar ik ga het natuurlijk niet hebben over social media.

Mijn keynote-in-labjas gaat over de Epic E-mail Copywriting Formule. Die heb ik ook een keer uitgelegd aan de Members van Het Lab, en woensdag doe ik dat nog eens dunnetjes over op het SMO Congres.

De 500 fysieke tickets zijn uitverkocht, maar je kunt er nog wel online bij zijn.

Je krijgt trouwens 20 piek korting met mijn persoonlijke kortingscode SMOC20-Aartjan, ga naar https://socialmediaondernemer.nl/smoc20-virtueel

(2) Een paar weken later sta ik op Het Online Copy Festival 2020, georganiseerd door de frisse jonge copywriter Willy Bakker. Tickets hier: https://willyswereld.nl/hetonlinecopyfestival

Wie weet spreek ik je op een van beide events, of op alletwee.

Goed weekend.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen