Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Urgent seminar om 10u: Geld verdienen in gedeeltelijke lockdown


Daar gaan we weer. Door één persconferentie zijn hele sectoren stilgelegd, en zitten we 4 weken thuis.

Wat gaat dat doen met jouw business?

Bitchen en moanen heeft geen zin.

Dat heeft iedereen wel geleerd van lockdown 1.

Dus zetten slimme ondernemers nu de hendels meteen om en voegen zich naar het natuurlijke gedrag van een land in lockdown.

Want er is één ding wat we niet weten over de komende maanden.

Niemand weet hoe lang deze shidt gaat duren.

4 weken? 4 maanden? Zeg het maar.

Maar er is ook één ding dat je wél zeker weet.

Want we hebben het tijdens de eerste lockdown gezien, en nu gaat weer precies hetzelfde gebeuren.

>> Als mensen niet naar buiten mogen, gaan ze massaal online. <<<

Mensen hebben weer tijd zat, geld zat en de enige plek waar ze het kunnen uitgeven is online.

Dus de hendels omzetten betekent vanaf vandaag: online gaan met je bedrijf.

Als je nu iets te verkopen hebt dat online vermarkt, afgerekend en geconsumeerd kan worden dan is dat voorlopig je levenslijn.

Expertise die jij hebt in je vakgebied, kun je nu gaan verkopen als een online product.

Binnen een week kun je in business zijn door een nieuwe online training te verkopen. Het is een manier om te cashen, juist DOORDAT er een lockdown is.

Of je nou weleens trainingen geeft of niet.

Of je nou een training klaar hebt liggen of niet.

Over een week kun je in business zijn.

Hoe je met urgente spoed een online training lanceert en verkoopt, daar geef ik zometeen om 10 uur een webinar over.

Daarin vertel ik je onder andere hoe deze markt in elkaar zit. Online trainingen zijn al 6 jaar mijn core business.

Ik laat je bijvoorbeeld zien hoe je een gevaarlijke fout voorkomt.

Die fout is: je online training voor weinig geld verkopen.

Wat je ontdekt in het webinar zometeen is dit:

>>> Waarom de meeste online trainingen verkocht worden voor peanuts

>>> Hoe jij wél de hoofdprijs krijgt voor je online training

>>> Hoe je door je training klanten voor het leven krijgt

>>> Hoe je door een online training een veel bekendere naam krijgt, waardoor iedereen naar je doorverwijst

>>> Hoe je deelnemers motiveert om extreme resultaten te halen

Dringend verzoek: meld je alléén aan als je ondernemer bent en snel een succesvol online product nodig hebt.

En als je vanochtend tijd vrij hebt gemaakt van 10 tot 12 uur, want er wordt helaas géén opname verstuurd achteraf.

Dit is de link om je gratis aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg, zie je zometeen.

Aartjan van Erkel

Vastgelijmd


Als je goed kijkt, kun je deze maand een getijgerde lijmspuiter betrappen.

In je eigen huis.

Dat is een wild beest dat op zijn prooi af sluipt en dan een plakkerig net over hem heen gooit.

Die daardoor vastgelijmd zit aan de vloer. En vervolgens wordt opgegeten.

De getijgerde lijmspuiter heeft 6 ogen, en als het geen spinnetje van 5 milimeter groot was dan zou het een farking eng beest zijn.

Als je een live training volgt in een zaaltje, dan zit je ook vaak vastgelijmd. Aan je stoel.

Want je kunt niet je tas inpakken en het pand verlaten zonder dat het heel erg opvalt.

Dus hoe saai de training ook is, de meeste mensen zitten hem uit. Voor de lieve vrede.

In die muffe Van der Valk-zaal met op elke tafel die zwetende kannen met van dat laffe water waar onkruid in drijft, of stukken natte komkommer.

Bij een online training gaat dat heel anders.

Zodra het een beetje saai wordt, zitten ze al op Instagram.

Dat stond al open op een andere tab.

Neuzel jij dan nog 5 minuten langer door zonder ze te boeien, dan openen ze nog een tab en typen in de adresbalk de letter F.

Ze gaan op een trip naar de blauwe suikerberg en daar kun jij niet tegenop trainen.

Ze klikken jouw training dicht. Denk je dat ze daarna nog zin hebben om naar jou te luisteren als ze de vorige keer verveeld zijn afgehaakt?

Veel trainers begaan per ongeluk de zonde dat ze hun klanten vervelen.

Want ze hebben in hun hoofd een hele lijst van eisen waar hun training aan moet voldoen.

Mijn klant Marja vertelde:

“Ik was in mijn trainingen heel erg bezig met: hoe kan ik hem zo maken dat het didactisch helemaal klopt, bijvoorbeeld met leercurves en leerstijlen? Waar zitten mensen in hun leerproces? En moet ik ze nu een reflectieverslag laten schrijven?

Dat zette me in de kramp, want ik kon niet aan al mijn eisen voldoen. Het moest allemaal perfect. Door de training van Aartjan ben ik daar veel relaxter in geworden.”

Als je wilt weten hoe het voelt om een online training te volgen, denk dan maar aan je kinderen die op school zitten te werken op hun laptop.

Ze zijn all over the place.

Steeds switchen: school – whatsapp – youtube – school – insta – whatsapp – snappchat – school

Jouw klanten zijn volwassenen en hebben een betere impulsbeheersing dan kinderen, maar niet héél veel beter.

Dus zodra jouw online training overkomt als SCHOOL of STUDIE, dan ben je gezien.

Je kunt niet op tegen al het entertainment dat 1 tab verderop te vinden is.

Dus is het een doodzonde om in je online trainingen te praten over saaie dingen zoals huiswerk en reflectieverslagen.

Dan kopen ze één keer een online training bij jou en daarna nooit meer.

We vonden studeren allemaal superleuk, maar dan bedoelen we het studentenleven. Niet het luisteren naar zo’n sufneus in een collegezaal.

Wees dus niet die sufneus.

Maar doe iets waardoor je klanten verrast hun oren spitsen zodra ze jouw online trainingen openen.

Iets wat ze in hun hele opleidingscarrière waarschijnlijk nog nooit meegemaakt hebben.

Of ja mischien één keer, bij die ene leraar die zo leuk was en die ze nooit zullen vergeten.

En dat is: entertain.

Maak het LEUK om jouw training te volgen.

Het is een online training, geen slaapmiddel.

Verkoop je online training op een entertainende manier, en gééf je online training op een entertainende manier.

Het is je enige kans om ze geboeid te houden.

En: het is ook je enige kans voor je klanten om resultaten te halen door jouw training.

Wil je nog meer tips over online trainingen, dan ben je bij deze uitgenodigd om morgenochtend mijn online seminar te bekijken. Daarin laat ik zien hoe je hooggeprijsde online trainingen maakt en lanceert.

Mijn seminar is alleen bedoeld voor ondernemers die expert zijn in hun vakgebied, en die hun business pandemie-proof willen maken.

Die willen weten hoe je een online verdienmodel toevoegt met extreem hoge marges en extreme schaalbaarheid.

In het seminar vertel ik hoe mijn eigen verdienmodel in elkaar zit waardoor ik in 6 jaar duizenden ondernemers heb getraind.

En waarom dit coronajaar mijn beste jaar ooit is doordat ik 5 online trainingen verkoop die nu de deur uit vliegen.

Reserveer alleen een plaats in het seminar als je zeker weet dat je morgenochtend tijd hebt van 10 tot 12 uur, dit is de link: https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Aartjan van Erkel

Dit weekend lag ik onder de groene zoden


Dit weekend lag ik onder de groene zoden.

Ik was anderhalve dag met Chiara in een wellnesshotel gevestigd in een waterliniefort.

De hotelkamers én de sauna’s lagen onder metersdik beton, afgedekt met een dikke laag aarde waarop het gras groeide.

Het fort waar we waren ligt in de Beemster en is door de krijgsmacht in het verleden onder andere gebruikt als gevangenis en als opslagplaats voor springstoffen.

De eigenaar is een groot fortenliefhebber. Hij realiseerde zich dat zo’n ingegraven fort een ideale locatie is voor een wellness, vanwege de extreme natuurlijke isolatie van alle ruimtes.

Een andere slimmigheid is dat er 28 kilometer vloerverwarming is aangelegd in de hotelkamers en daar pompen ze nu het warme afvalwater doorheen afkomstig uit de sauna’s en warmwaterbaden.

De wc’s worden doorgespoeld met ‘grijs’ regenwater dat al sinds honderden jaren wordt opgevangen in het fort.

Mooi hoe ze alles wat ze hebben, maximaal gebruiken en hergebruiken. Het is daardoor makkelijker om winstgevend te zijn.

Het houdt natuurlijk wel op als er een virus uitbreekt, want ze mogen nog maar 40% van de normale aantallen bezoekers binnenlaten. En gaan ze een tweede lockdown overleven?

Maar het gebruiken en hergebruiken wat je hebt is een winstgevend principe.

Wat heb jij in je business dat je niet gebruikt, of niet hergebruikt?

Denk eens aan je expertise. Stel bijvoorbeeld dat je een dienst aan klanten verleent. Of trainingen verkoopt.

Je verkoopt dus je tijd voor geld. Je bent een expert.

Dan krijg je het lastig als alles op slot gaat door een virus, want je kunt niet meer naar je klanten toe.

Toch ben jij een van de geluksvogels. Want je hebt nog altijd je expertise. En die kun je op andere manieren hergebruiken.

Daardoor kun je iets verkopen waar je misschien nog nooit aan hebt gedacht.

Want je hoeft niet altijd met je kaplaarzen in de blubber te staan. Realiseer je dat. En realiseer je dat nog méér als je gedwongen bent om binnen te blijven.

Een alternatief voor het verkopen van je expertise is… het verkopen van je expertise.

Maar dan niet als maatwerk. Iets waar jij elke keer zelf voor nodig bent.

Maar als een product. Een product met een strik eromheen. Een product dat je in grote aantallen kunt verkopen. En waar je niet elke keer zelf voor nodig bent.

Dat product is een online training. Een online training is het hergebruiken van precies dezelfde expertise, op een compleet andere manier.

Die veel waarde heeft voor een bepaalde groep klanten. En dat zijn de klanten die het zelf willen leren.

Die willen niets liever dan drinken uit de bron van jouw kennis.

Geef ze die unieke kans door in de komende coronawinter je expertise op een schaalbare manier te verkopen, als een online training.

Dus niet door zaaltjes te huren waar je nu tweederde van de stoelen moet afplakken met een wit kruis. Terwijl je voor de zaalhuur nog steeds hetzelfde betaalt.

Maar door een training op te nemen en daardoor jezelf te verkopen als een product met een strik er omheen.

Het coronavirus gaat nooit meer weg, en een online verdienmodel kan je business redden.

Als je het goed doet, kan het zelfs een veel winstgevender bedrijf opleveren.

Ik maak 6 keer zo veel omzet sinds ik 6 jaar geleden overstapte van trainingen live in zaaltjes geven naar trainingen volledig online geven.

En ik draai in dit coronajaar mijn beste jaar ooit, terwijl de rest van de trainingenbranche zwaar getroffen wordt door de maatregelen.

Woensdagochtend leg ik in een online sessie van 2 uur precies uit hoe mijn verdienmodel in elkaar zit.

De sessie is alleen bedoeld voor dienstverleners, trainers, coaches en consultants die al jaren in het vak zitten.

Je kunt gratis naar deze sessie kijken door jezelf aan te melden via https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Goeie week,

Aartjan van Erkel

Verkoop je gouden kop voor gouden munten


In de NOS Voetbalpodcast vertelde commentator Jeroen Grueter vorige week dat hij zich ongemakkelijk voelt op de perstribune.

Want er zit nu helemaal geen publiek meer in het stadion.

Door de stilte kan hij het live commentaar door collega’s van andere zenders opeens duidelijk horen. En zij horen hem.

Dat voelt een beetje bloot.

In een orkaan van geluid werkte het eigenlijk rustiger.

Hij vertelde ook dat spelers op het veld inmiddels gebruik maken van de stilte.

Ze hebben namelijk door dat ze voor de kijkers thuis nu goed hoorbaar zijn als ze praten op het veld.

Sommigen generen zich daardoor, en houden hun snater. Maar anderen zijn juist extra aan het coachen.

Zo doen ze aan marketing voor zichzelf, omdat er dan achteraf over ze wordt gebabbeld in de voetbalprietpraatprogramma’s en de podcasts.

Misschien is het in jouw markt ook wel stiller geworden. Ligt er een beetje aan in welke business je zit.

De sector Trainingen en educatie is bijvoorbeeld tijdens de eerste lockdown 54% minder gaan omzetten. De sector Evenementen, horeca en cultuur zelfs 63% minder, volgens cijfers van SDIM.

Beide sectoren verdienden hun geld aan mensen hutjemutje bij elkaar zetten in besloten ruimtes met weinig ventilatie.

Nederland is qua besmettingen het slechtste jongetje van de Europese klas en een nieuwe lockdown is een reële mogelijkheid.

Voorkom dat je straks uit het stadion getrapt wordt als de eerste de beste voetbalsupporter.

Maar zorg dat je een van de weinigen bent die mag blijven. Zorg dat je stem straks nog steeds te horen is in de arena van jouw markt.

Verkoop je op de een of andere manier je expertise, dan zit je straks misschien weer thuis zonder inkomsten.

Maak die fout geen tweede keer.

Als je een van de weinigen wilt zijn die nog iets te verkopen heeft als klanten binnen moeten blijven, dan heb je een online product nodig.

Daarom organiseer ik volgende week een online seminar. Speciaal voor experts die hun gouden kop willen verkopen voor gouden munten.

Daarin leg ik uit hoe ik al 6 jaar online trainingen verkoop voor hoge prijzen.

En hoe ik voor die high-end trainingen duizenden klanten heb gekregen.

Door mijn online verdienmodel heb ik in dit coronajaar mijn beste jaar ooit gedraaid. Nu al, en we hebben nog een kwartaal te gaan.

Als je in dat kwartaal direct in business wilt zijn met een online training, kijk dan woensdag naar mijn gratis online seminar.

Want daarin leg ik onder andere uit hoe je een nieuwe online training binnen een week kunt verkopen terwijl je nog helemaal niks hebt.

Je hoeft nog geen training klaar te hebben, nog geen pagina en nog geen video’s.

Toch kun je binnen 1 week in business zijn met een online product, en financieel direct blijven drijven mocht alles weer op slot gaan.

Zoals mijn klant Marja, die coach is. Ze verkocht voor 20.000 euro aan online trainingen terwijl ze nog niks had.

Het online seminar is gratis, maar niet voor iedereen toegankelijk.

Ik laat alleen ondernemers toe die jarenlange ervaring hebben en echte experts zijn in hun vakgebied.

En die de ochtend van woensdag 14 oktober vrij plannen: we zijn bezig van 10 tot 12 uur.

Dit is de link om je plek te reserveren: https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

If you pay peanuts, you get monkeys


Het is 2009 en auteur Justin Halpern werkt op de redactie van het mannenblad Maxim.

Hij woont samen met zijn vriendin, maar dat gaat uit. Met hangende oren trekt hij op zijn 29ste weer in bij zijn ouders in San Diego.

Pa Halpern was vroeger arts en is nu met pensioen. In de familie staat hij erom bekend dat hij zijn zoons altijd heeft voorzien van nogal…. uitgesproken levensadviezen.

Geef ze geen aai over hun bol als je ze ook een schop onder hun hol kunt geven. Dat werk.

Op de bank bij zijn ouders met niks om handen, besluit Justin om de gepeperde uitspraken van zijn vader te gaan opschrijven in een schriftje.

Dat leidt tot een Twitteraccount, en de quotes van zijn vader blijken een groot publiek aan te spreken.

Binnen twee weken heeft hij meer dan 100.000 volgers op @shitmydadsays.

Waarop bijvoorbeeld dit juweeltje te lezen is dat uit de mond van zijn vader kwam op Valentijnsdag:

“I just don’t wanna celebrate a bullshit holiday. I’m plenty romantic. I own a home and have never shit my pants. Two things you can’t say.”

En deze verbale oorwarmer, die Justin naar zijn hoofd kreeg toen hij heel lief zijn vader hielp met tuinieren:

“Put the rake down. I don’t wanna sit around watching you ‘give it your best.’ Either stop sucking or get the fuck out of the way.”

Of wat dacht je van deze wijze observatie over het ouderschap:

“A parent’s only as good as their dumbest kid. If one wins a Nobel Prize but the other gets robbed by a hooker, you failed.”

Het is mooi als wijze mensen hun ervaring gaan delen zodat anderen er ook wat aan hebben.

Bij de pa van Justin komt het een beetje rottig zijn strot uit, maar je snapt wat ik bedoel.

Als je een hoop ervaring hebt, dan komt het moment dat je kunt gaan cashen met je expertise.

Er zit dan zo veel in je hoofd dat het bijna misdadig is om dat voor jezelf te houden.

Als je een ‘grijze wolf’ bent geworden in je vak. Iemand die een mentor zou kunnen zijn.

Om een grijze wolf te zijn hoef je trouwens geen grijs haar te hebben. Er zijn vakgebieden die zó nieuw zijn dat je na 5 jaar al een veteraan bent.

Maar enniewees, de reden dat ik dit schrijf is dat veel experts zich eigenlijk niet realiseren dat ze een grijze wolf zijn.

En ze realiseren zich ook niet dat anderen compleet in het duister tasten. Beginners in het vak. Of mensen die snel willen leren van de beste.

Dat er een markt is voor hun expertise. Want er zijn genoeg mensen die goudstaven zouden betalen om te mogen leren van een expert zoals jij.

Ik heb al duizenden experts geholpen met hun boeken, websites en marketing en ik merk iedere keer dat ze onderschatten hoe abnormaal ze zijn.

Je bent niet normaal.

Het is niet normaal wat je kan.

En misschien is het wel tijd om jouw expertise ter beschikking te gaan stellen.

Zie het maar als legacy. Een bijdrage die je levert aan de ontwikkeling van je vakgebied.

Iets moois waar anderen dolblij mee zijn.

En dat ga je natuurlijk niet zomaar weggeven. Want: if they don’t pay, they don’t pay attention.

Nee, je gaat je expertise verkopen voor premium prijzen.

Uiteraard als een online product.

Want mensen gaan de komende tijd niet met hele groepen in benauwde zaaltjes bij elkaar zitten. En niemand weet hoe lang dat nog kan duren.

Maak er dus meteen een online training van, en lanceer die voor een hoge prijs zodat je alleen de beste klanten aantrekt.

Mensen die jouw expertise op waarde schatten en die echt willen investeren in zichzelf.

Dat zijn de leukste klanten om mee te werken, en ze krijgen ook de beste resultaten.

Ik gebruik dit verdienmodel al meer dan 6 jaar en heb daar een online seminar over gemaakt.

Dat gaat over de markt voor online trainingen, en hoe je die in jouw vakgebied kunt domineren.

De online trainingenmarkt is verziekt door grote platforms, waar je gedwongen bent om trainingen voor peanuts te verkopen.

Lage prijzen vragn is de grootste fout die je kunt maken. Want door lage prijzen krijg je ook een lage status.

En je weet wat ze zeggen: If you pay peanuts, you get monkeys.

Zo wil je niet bekend staan in je markt. Jij bent de grijze wolf. Geen pannekoek die net komt kijken.

Woensdag leg ik aan een paar honderd grijze wolven uit hoe ze hun expertise voor de hoofdprijs kunnen verkopen, als een online training.

Je kunt gratis naar het online seminar kijken, mits je een expert bent in je vakgebied en tijd vrij maakt van 10-12 uur.

De link om je aan te melden is https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Aartjan van Erkel

PS

De pa van Justin, staand achter een walmende koekepan: “You worry too much. Eat some bacon… What? No, I got no idea if it’ll make you feel better, I just made too much bacon.”

Virtueel verdienmodel voor de lockdown


Een van de duurste steden op aarde blijkt een stuk goedkoper te zijn geworden: New York.

Tenminste, als je daar een appartement gaat huren.

Na de grote covid-piek in april daalden de huurprijzen in New York met een whopping 62%, publiceerde CNBC.

Het aantal beschikbare huurappartementen steeg met 34%.

Huurmakelaars keken ernaar met uitpuilende ogen met rode dollartekens erin. Zo veel lege appartementen hadden ze al jaren niet meer gezien.

Ze wezen met bevende vinger naar de lockdown als verklaring, maar ik denk dat er een diepere reden is.

Want het snoeiharde management in de Amerikaanse corporate wolkenkrabbers is opeens gedwongen om thuiswerken toe te staan.

En hun werknemers hebben meteen in de smiezen dat ze geen absurde huurprijzen meer hoeven te betalen.

Het is plotseling prima geworden om in de suburbs te wonen, of upstate. En lekker te vergaderen in je pyjamabroek.

Plus dat het amusement in de grote stad op zijn gat ligt: bioscopen, musicals, comedy clubs en stadions. Er is geen zack te doen, en misschien blijft dat wel zo.

Er zijn analisten die denken dat vastgoedprijzen buiten de stad in het groen een tetterende opmars gaan maken.

Want als geld eenmaal door heeft dat het ergens niet meer welkom is, dan gaat het op zoek naar betere plekken.

Voor ondernemers betekent dat heel simpel: follow the money. Want de virtuele economie is hier.

Als je daar klaar voor bent, kunnen je deuren open en mag iedereen naar binnen.

In onbeperkte aantallen zelfs. Want je wordt niet meer beperkt door maximale aantallen deelnemers of zitplaatsen.

Of door een lockdown.

Sommige ondernemers hebben nu zelfs een ‘oneerlijk’ voordeel.

Dat zijn de slimmerds die hun expertise verkopen als een online product.

Want met een schaalbaar online expertiseproduct maakt het niet uit waar je klanten zitten, of waar jij zit.

Ik heb dwars door de lockdown mijn online trainingen verkocht om te scheuren, en 2020 is nu al mijn beste jaar ooit.

En jij kunt als je wilt ook binnen 1 week in business zijn met een online training.

Zelfs als je nu nog niks hebt.

Zelfs als je nu nog niet eens weet waar je training over moet gaan.

Over 1 week kun jij koude, harde euro’s zien binnenkomen op je rekening.

Toen ik aan mijn klant Marja had uitgelegd hoe ik dat doe, verkocht ze in één week bijna 30 keer haar bloednieuwe online training. Terwijl die training nog helemaal niet bestond.

Virtueel genoeg voor je?

Volgende week woensdag geef ik een online seminar voor ondernemers die zich voorbereiden op een winterse lockdown.

En die met spoed een virtueel verdienmodel moeten toevoegen.

Waar ze meteen op kunnen blijven drijven, voor het geval dat ze volgende maand weer binnen zitten.

In dat online seminar laat ik zien hoe ik al 6 jaar online trainingen verkoop, voor buitengewoon gezonde prijzen.

Ik ga het dus niet hebben over een traininkje Handlettering opnemen met je iPhone en dan voor twee tientjes verkopen op Udemy.

Maar over high-end trainingen die je voor de hoofdprijs verkoopt met een extreem hoge marge.

Het is een gratis seminar, maar ik laat alleen ondernemers toe die echte expertise hebben en die willen verkopen voor echt geld.

De link om daar bij te kunnen zijn is https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Have a good one,

Aartjan van Erkel

MIB – Men in Blue: Intelligent Lockdown


De ‘Men in Blue’ zijn terug: Rutte en De Jonge doen weer wekelijkse persconferenties, en trekken steeds grotere wapens.

Hun eerste blockbuster heette MIB – Intelligent Lockdown.

Waar zouden ze mee gaan schieten in hun tweede film, die van de winter gaat draaien?

‘Men in Blue II’ komt eraan.

En het vervolg op een blockbuster is altijd nog extremer dan deel I.

Het is ook wat Nederland eist. Bijna driekwart van de bevolking wil strengere coronamaatregelen, publiceerde RTL Nieuws vorige week.

Als ondernemer kun je dus maar beter voorbereid zijn op lockdown nummer 2.

Die gaat compleet anders voelen dan de eerste lockdown.

Toen waren er nog spaarpotjes, en ‘het had ook wel wat’. Bovendien was het lekker weer.

Maar deze winter wordt het koud, nat en ellendig voor duizenden ondernemers die de tent gaan sluiten.

Heb jij de hendel in je business al omgezet?

Want straks zitten de meeste van je klanten dus weer thuis.

Nú al: er zijn grote organisaties die zelfs maanden geleden hun kenniswerkers al hebben verplicht om de rest van 2020 thuis te werken.

Met de waarschuwing dat het misschien wel verlengd wordt tot volgend jaar zomer.

We zijn met exponentiële versnelling in een virtuele economie terechtgekomen.

Je hebt ondernemers die dat zien gebeuren, maar toch afwachten. Die zijn straks te laat als het licht in de zaal gedoofd wordt en ‘Men in Blue II’ begint.

Het zijn de eersten die met een natte explosie worden geatomiseerd door een blast uit de nóg grotere gun waarmee Mark en Hugo in deel II mogen schieten.

Je hebt ook ondernemers die de golf niet proberen tegen te houden, maar een plank pakken en erop gaan surfen.

Net als met de internetgolf 15 jaar geleden. Je had duizenden ondernemers die zich lieten overspoelen en verzopen, en je had er die een plank vonden.

De internetgolf werd een tsunami en wie hem toen is gaan surfen staat nu nog keihard te lachen op zijn surfplank en heeft een gezond kleurtje.

Het is dat weer. All over again. 

Kies dus maar wat je gaat doen.

Winnaars passen zich aan. Verliezers blijven steken in hun oude businessmodel.

Als je kennis kunt verkopen en je wilt met een deel van je business virtueel gaan, dan heb je een online product nodig.

Een online product met een hoge marge, waardoor je zonodig meteen kunt blijven drijven op je nieuwe verdienmodel.

Een expertiseproduct dat je volledig online kunt marketen, verkopen en leveren.

Dat is de manier om te winnen in deze economie.

Mijn bedrijf bestaat uit 9 online expertiseproducten, en ik heb maar 2 diensten die ik live lever.

Met die 2 live dingen ben ik sinds de eerste lockdown gestopt en ik ga dit jaar mijn allerhoogste omzet ooit draaien.

Want de verkoop van mijn online trainingen is door covid exponentieel gestegen.

I wish. De omzet is niet EXPONENTIEEL gestegen, maar wel met ongeveer 25% ten opzichte van mijn beste jaar ooit.

Volgende week woensdag geef ik daarom een online seminar over het verkopen van online trainingen.

Daarin waarschuw ik experts die hun kennis willen verkopen.

Want de markt van online trainingen is gigantisch, maar de meeste trainers krijgen peanuts voor hun online trainingen.

Op internet kun je honderdduizenden online trainingen vinden die maar 2 tientjes kosten.

In het online seminar van volgende week laat ik zien hoe je wegblijft uit dat moeras van lage prijzen.

Want als je voor een paar tientjes je online training gaat verkopen, dan ga je nooit blijven drijven door je nieuwe verdienmodel.

Die goedkope traininkies zijn de onderkant van de markt, een plek waar de echte experts helemaal niet thuishoren.

Die zouden aan de bovenkant van de markt moeten verkopen, echte expertise met echte waarde tegen echte prijzen.

Als je een online training wilt  maken, kijk dan eerst naar dit online seminar.

You will thank me later.

Want ik laat je 6 omzetkillers zien waardoor de meeste online trainingen worden verkocht voor peanuts, en 6 manieren waarop jij wél de hoofdprijs kunt vragen.

De aanmeldlink om gratis naar het online seminar te kijken is https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Aartjan van Erkel

Deze marketing slaat nergens op


Een lekker ruikende single loopt op de uitsmijters af die bij de ingang van een discotheek staan.

Hij mag door, en steekt zodra hij de dansvloer op loopt allebei zijn armen in de lucht.

Door het bonkende ritme van de DJ en het geflits van de stroboscopen valt het niemand op, maar hij juicht:

“Alle meiden zijn voor mij!”

Dit potsierlijke gedrag vertonen veel ondernemers ook.

Ze betreden een markt, en ze denken: “Alle klanten zijn voor mij!”

Want ze weten: met hun expertise kunnen ze iedereen helpen. Zo goed zijn ze.

En dus maken ze de veronderstelling dat ze er ook voor iedereen zíjn.

Dat is net zoiets als die single die denkt dat alle meiden voor hem zijn. Het slaat nergens op.

Want met sommige klanten heb je nou eenmaal een veel betere klik dan met anderen.

Sommige klanten kun je veel beter helpen dan anderen. En die hebben ook de beste resultaten.

Dus waarom zou je er dan voor iedereen proberen te zijn? Dat levert een hele hoop matige relaties op.

De omroep NTR heeft die slogan die ze tussen hun programma’s door laten horen: ‘Speciaal voor iedereen’.

Dat is geen lekker verdienmodel om te hebben als ondernemer. Er voor iedereen zijn.

Het is veel lucratiever om te kiezen voor wie je er bent, en om zulke marketing te doen dat jouw sweet spot-klanten zich onweerstaanbaar tot je aangetrokken voelen.

Alle anderen mogen vinden wat ze willen van je marketing, want die doen er niet meer toe.

Die kun je zelfs actief wegjagen. Dat zorgt er grappig genoeg voor dat je sweet spot-klanten nóg meer op jou aanslaan.

Aantrekken en afstoten. Als twee polen van een magneet.

Weet dus niet alleen wie je wilt aantrekken. Weet ook wie je wilt afstoten.

Het is geen lekker verdienmodel om de pleaser te zijn die het iedereen naar de zin wil maken.

Pleasers roepen uiteindelijk irritatie op, en hebben ook last van zichzelf.

Terwijl marketing gebaseerd op aantrekken en afstoten juist statusverhogend is.

Klanten hebben respect voor je als je ballen toont.

In mijn bedrijf heb ik al jaren geleden afscheid genomen van klanten met wie ik geen klik heb en die niet echt willen investeren.

Dat doe ik door ‘wegjaagmarketing’ te doen.

Aantrekken en afstoten.

Op 8 verschillende manieren.

Het resultaat daarvan is bijna eng.

Af en toe open ik steekproefsgewijs de website van nieuwe klanten, en ga ik naar de Over ons-pagina.

Aan de foto van de ondernemer kan ik al zien, kan ik al voelen dat het iemand is met wie ik goed klik.

Het is bijna creepy hoe goed het filter van wegjaagmarketing werkt.

Voor ondernemers die alleen nog klanten willen binnenkrijgen die ze het allerbeste kunnen helpen, met wie ze een dikke vette klik hebben en die de beste resultaten halen, heb ik een nieuwe Masterclass opgenomen.

Daarin vertel ik welke 8 formules voor wegjaagmarketing ik toepas in mijn bedrijf.

De Masterclass versturen we vandaag naar de Members van Het Lab.

Vanmiddag om 17.00 uur is de deadline om hier je handen op te leggen.

De enige manier om hem in je bezit te krijgen is door voor die tijd je Membership te starten op deze pagina: www.HetLab.online

Start je het Membership later, dan krijg je geen toegang meer tot deze formules. Want je krijgt alleen Masterclasses die zijn verschenen nadat je Member bent geworden. Dus geen eerdere edities.

See you on the other side,

Aartjan van Erkel

 

Mijn kikker is dood


Als ik ’s morgens mijn dagelijkse e-mail zit te tiepen, word ik vaak begroet door Bram en Cor.

Bram en Cor zijn mijn kantoorkikkers.

Er zit namelijk een afwateringsgoot van een halve meter diep voor de pui van mijn werkkamer, en daarin wonen ze.

Bram en Cor. Ze zitten sogges tevreden te kwaken en dat klinkt als… nou ja, brrram en corrr dus.

Af en toe kijk ik in hun habitat of er nog genoeg water in zit.

In droge zomers wil het waterpeil nog wel eens vervaarlijk dalen en dan hang ik de tuinslang er een kwartiertje in.

Ik probeer ze af en toe te spotten, maar 2 bruine kikkers in een bak met blubber vallen nauwelijks op.

Maar van de week zag ik opeens een witte kikker in het water drijven. Huh?

Ik goed kijken: lag er eentje dood op zijn rug…

Moest toch even slikken.

Ik werk graag alleen, maar twee van die koudbloedigen in je omgeving die nooit wat zeggen, het voelt toch een beetje alsof je de ideale collega’s hebt.

Eerbiedig gaf ik Cor of Bram – dat wil ik kwijt wezen – een zeemansgraf in de groene kliko.

Ik had weleens geprobeerd om de heren te bevrijden uit hun afwateringsgoot.

Dat ding is op zich best ruim, een paar meter lang en 20 centimeter breed, maar je wilt niet dat ze zich opgesloten voelen he?

Metalen rooster weggehaald, stok schuin in het water gezet, klim er maar uit jongens! Als je wilt he, je hoeft van mij niet weg.

Ze bleven lekker zitten waar ze zaten.

Jarenlang hebben ze daar in hun privédomein zitten kwaken.

Beschermd door een gegalvaniseerd stalen afdekrooster waardoor ze geen prooi konden worden van reigers of kraaien.

Genoeg insecten, spinnen en slakken bij de hand om als vorsten te leven.

Eigenlijk heel slim.

Ze hadden een goed afgeschermd stukje van de markt waar zij de exclusieve toegang toe hadden.

Ze hoefden niet in de vijver verderop bij ons in de straat te vechten om iedere watervlo met honderden andere kwakers, terwijl de reigers op hoge poten door het ondiepe water lopen en samen met de snoeken kikkergenocide plegen.

Als je ondernemer bent, is het ook lekker om je eigen deel van de markt te hebben dat hermetisch op slot zit voor je concurrenten.

Zeker als daar uitsluitend klanten zitten die loaded zijn en graag geld bij jou uitgeven.

Zo’n markt krijg je als je de ballen hebt om te zeggen: ik ben er niet meer voor iedereen.

Ik kies ervoor om alleen maar de lucratiefste klanten te bedienen.

Die aan de bovenkant van de markt zitten.

Als je ervoor kiest om klanten aan de onderkant van de markt weg te jagen uit je mailinglijst, je socials en je leven.

Je weet wel, de mensen die geen cent te hakken hebben, het liefst alles gratis krijgen en snel klagen.

Het lucratieve deel van je markt aantrekken, doe je met ‘wegjaagmarketing’.

Daarmee stuur je de onderkant van de markt naar je concurrenten toe, en veel plezier ermee.

Waarna jij de beste klanten overhoudt, waarvan de kans toch al het grootste was dat ze gingen investeren.

Maar die voelen zich nu veel meer op hun gemak, omdat ze weten dat ze bij jou in het gezelschap zijn van andere winnaars en go-getters.

Ik heb mijn bedrijf al jaren geleden opgeschoond en heb afscheid genomen van de onderkant van de markt.

Op 8 manieren trek ik alleen nog hyper buyers aan, die alles kopen wat ik aanbied.

Welke 8 formules ik daarvoor gebruik, vertel ik deze maand in de nieuwe Masterclass voor Het Lab.

Vandaag is deadline-dag, want straks om 17 uur gaat hij naar de drukker.

In de nieuwe Masterclass staat te lezen:

  • Hoe je relaxte verkoopgesprekken voert waarin nieuwe klanten zich volledig kunnen ontspannen doordat je een pittige maar beschaafde toon aanslaat waardoor ze je vertrouwen
  • De formule om e-mailnieuwsbrieven te sturen waardoor je geen types meer op je e-maillijst krijgt die alleen maar de leidingen verstoppen
  • De formule om grote klanten binnen te hengelen die je eerst niet zagen staan maar jou opeens beschouwen als de enige die hun probleem kan oplossen, doordat je iets tegen ze zegt wat ze nergens anders horen
  • Hoe je na je presentatie op een congres je status als expert verstevigt in de ogen van de ganse zaal, en de beste klanten eruit vist
  • Hoe je het aantal ‘dure’ klanten in je bedrijf drastisch terugbrengt: mensen die te veel aandacht vragen en je team onnodig bezighouden
  • Hoe je offertes met ballen schrijft en simpel opvolgt, waardoor je binnen 7 dagen van de meeste klanten een ja krijgt

Wil je de Masterclass ook ontvangen, kom dan eindelijk van dat vinkentouw af en meld je hier aan als nieuwe Member: www.HetLab.online

Aartjan van Erkel

Schuddebuiken


Hondenbezitters smelten als ze bij thuiskomst worden verwelkomd door hun kwispelende en stuiterende keffert.

Maar hoe zou je het vinden als je lieve huisdier je verrot zou schelden?

Dat gebeurde met een stel papegaaien in een dierentuin ergens in Engeland.

Die hadden elkaar leren vloeken, en veroorzaakten opschudding toen ze voorbijlopende bezoekers beledigden.

“Shut up, twat!”

Sommige vogelliefhebbers trippelden geschokt verder, op weg naar de zwarte ibissen die vredig hun snavel hielden.

Maar de meesten bleven staan, hielden hun schuddende buik vast en riepen hun familieleden erbij terwijl ze de tranen uit hun ogen veegden.

“F#*k off, fat bastard!”

Omdat er nog 250 andere papegaaien rondfladderden in het park, werd het scheldende groepje vliegensvlug uit elkaar gehaald.

Voordat de hele kolonie zou gaan klinken als een bijeenkomst van bezopen bootwerkers.

De brave directeur was bang dat de pittige papegaaien zijn bezoekers zouden wegjagen.

Het Lincolnshire Wildlife Park haalde er het internationale nieuws mee.

Marketing doen door mensen weg te jagen wordt door de meeste bedrijven geen goed idee gevonden.

Het is niet handig om je klanten te beledigen of tegen de haren in te strijken.

Hoewel je daar ook een ding van kunt maken. In Rome heb je Ristorante ‘La Parolaccia’ waar de padrone met een microfoon door de zaak loopt om zijn etende gasten te beledigen.

En ze komen van heul ver om die speciale behandeling te ondergaan.

“Waar kom je vandaan? Umbria? Ik heb een t%ringhekel aan mensen uit Umbria”.

Het is niet slim om je klanten weg te jagen. Daar zijn de meeste ondernemers het wel over eens.

Ze hebben gelijk, het is nergens voor nodig om mensen te beledigen.

Maar je kunt je wel afvragen of je de deur open moet zetten voor iedereen.

Want je hebt erbij! Er zijn er een paar!

Bijna alle ondernemers hebben wel een paar klanten die ze liever nooit meer terug willen zien.

En dat kan ook. Het is prima mogelijk om afscheid te nemen van je meest ongewenste klanten.

Niet door ze een zondagschoolgebedje achterstevoren in hun oor te fluisteren.

Dat zijn ongeoorloofde middelen.

Maar je kunt in één keer van je niet-winstgevende, klagende en tijdzuigende klanten af zijn door aan ‘wegjaagmarketing’ te doen.

Dat doe ik al jaren en ik werk daardoor alleen nog maar met de beste klanten in mijn markt.

Die het meest bereid zijn om te investeren, waar ik de grootste klik mee heb en die de beste resultaten boeken.

Over je tanden laten zien in je marketing heb ik een nieuwe Masterclass opgenomen voor de Members van Het Lab.

In die nieuwe Masterclass zien ze:

  • Hoe je relaxte verkoopgesprekken voert waarin nieuwe klanten zich volledig kunnen ontspannen doordat jij een pittige-maar-beschaafde toon aanslaat waardoor ze je vertrouwen
  • De formule om e-mailnieuwsbrieven te sturen waardoor je geen mensen meer op je mailinglijst krijgt die alleen maar de leidingen verstoppen
  • De formule om grote klanten binnen te halen die jou eerst niet zagen staan maar jou opeens beschouwen als de enige die hun probleem kan oplossen, doordat je iets tegen ze zegt wat ze nergens anders horen
  • Hoe je na je presentatie op een congres je status als expert verstevigt in de ogen van de hele zaal, en de beste klanten eruit vist
  • Hoe je het aantal ‘dure’ klanten in je bedrijf drastisch vermindert: mensen die te veel aandacht vragen en je team onnodig bezighouden
  • Hoe je offertes met ballen stuurt en simpel opvolgt waardoor je binnen 7 dagen van de meeste klanten een ja krijgt

Maandag is deadline-dag: dan gaat de nieuwe Masterclass naar de drukker en is het te laat. Dit is de pagina waar je kunt toetreden als Member: www.HetLab.online

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen