Jarenlang woonde ik een vollekse wijk in de stad Utereg.
Op een avond kwam er een vriend uit Amsterdam op bezoek.
Toen ik mijn voordeur voor hem opendeed, vertelde hij glimlachend wat er zojuist was gebeurd bij de bushalte.
Een jongeman had aangeboden om hem te helpen.
Want nadat hij uit de bus was gestapt, had die jongen hem aangesproken en gevraagd of hij een probleem had.
Dat was toch aardig.
Sommige hangjongeren hebben zo hun eigen manier om met je in gesprek te gaan.
Als ondernemer doe je dat ook.
Gesprekken op gang proberen te brengen.
De eerste stap richting je klant zetten. Waarna je hoopt dat je klant een stap richting jou zet.
En veel ondernemers lijken eigenlijk een beetje op hangjongeren.
Want ze gaan de interactie aan op een manier die niet zo lekker overkomt.
Niet omdat ze intimidatie gebruiken.
Maar het lijkt er een beetje op, want ze roepen wel een contraproductieve emotie op.
En dat is: verveling.
Dat komt: de marketing van de meeste ondernemers is abstract.
Ze gebruiken modewoorden als ‘grip’, ‘impact’ en ‘verbinding’.
Klinkt pittig, maar wat betekent het precies?
Iedereen die leest dat ze ergens ‘grip op gaan krijgen’, denkt daar iets anders bij.
Je marketing is dan net als een kleurplaat die nog niet is ingekleurd.
Iedereen moet maar zien. Je verwacht dat je klanten jouw verhaal zelf inkleuren.
Maar zo veel moeite doen ze niet. Het is te veel werk.
Verveeld klikken ze je website of nieuwsbrief weg.
En je stelt ze ook teleur.
Want ze verwachten van een ondernemer een goed verhaal.
Een ingekleurde kleurplaat, een lust voor het oog waar de emotie van af spettert.
Heb dus een goed verhaal op het moment dat je de interactie aangaat.
Liefst door een VISIOEN te schilderen.
Geef ze een visuele ervaring. Bovennatuurlijk, bijna.
Een visioen is life changing.
Als mensen een visioen krijgen, in verhalen uit de wereldliteratuur of in de bijbel, dan verandert dat ene moment hun hele leven.
Ze gaan zich totaal anders gedragen.
Dat is de kracht van het visioen.
Het is een bijna spirituele beïnvloedingstechniek.
Nou is het misschien een beetje oneerbiedig om een visioen onder de microscoop te leggen.
Maar toch heb ik dat gedaan.
En het blijkt dat er altijd 6 elementen aanwezig zijn waardoor visioenen het leven van mensen veranderen.
Je ziet het in religies, je ziet het in onsterfelijke volksverhalen, je ziet het in onvergetelijke speeches.
Visioenen. En hun 6 elementen voor beïnvloeding.
Die zijn allemaal beschikbaar en hebben zichzelf al duizenden jaren lang bewezen.
Als ondernemer kun je die zó gebruiken om klanten een bijna spirituele ervaring te geven als ze jouw marketing tegenkomen.
Daarom heb ik een aantal visioenen voor je uit elkaar getrokken en geanalyseerd.
Visioenen die de wereld veranderd hebben, en die de massa’s in beweging hebben gebracht.
Daarover heb ik een masterclass gemaakt. Daarin vind je alle elementen om het leven van je klanten blijvend te veranderen.
Aanstaande maandag verschijnt die nieuwe masterclass aan de Members van Het Lab.
Maandag is ook de dag dat de poort definitief sluit.
Dit is de link om het mistige universum van de abstracte marketing te verlaten, en toe te treden als Member: www.HetLab.online
Aartjan van Erkel