Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Laat de wolven los op je mailinglijst


Op het Japanse eiland Hokaido staan er robots buiten op een akker om mensen te redden.

Want ’s nachts dwalen er hongerige zwarte beren door de dorpjes die nog een vetlaag willen kweken voordat ze in winterslaap gaan, en de robot moet die wegjagen.

Als een bewegingssensor een beer waarneemt, begint de Monster Wolf te grommen. Want het is een robot met een grijze vacht, een wolvenkop, blikkerende tanden en rode knipperlichten in zijn ogen.

Stoere zwarte beren slaan op de vlucht door die robotwolven.

Ook rondom je bedrijf zou je grommende, verscheurende wolven moeten laten rondlopen.

Die mensen de stuipen op het lijf jagen die niet thuishoren bij jou.

En die iedereen gillend de straten uitjagen die in jouw bedrijf toch alleen maar de leidingen verstoppen.

Laat de wolven los op ‘klanten’ die alleen maar rondsnuffelen, gratis dingen downloaden, maar nooit investeren.

Omdat ze twijfelen, omdat ze jou niet voelen, of omdat hun probleem niet dringend genoeg is.

Niks mis met die mensen verder, maar je moet ze niet om je heen hebben.

Met mijn e-mailmarketing jaag ik al jarenlang iedereen van mijn mailinglijst die alleen maar de leidingen verstopt.

Bijvoorbeeld door elke dag te e-mailen. En door mails te sturen die de meeste mensen niet trekken.

Behalve mijn allerbeste klanten.

Op Facebook reageerde deze week iemand op een van mijn advertenties over e-mailmarketing:

“Ik ken anders toch verschillende mensen die zich hebben uitgeschreven omdat je te vaak mailt.”

Waarmee ze precies bevestigt wat ik bedoel.

Ze kent mensen die zijn afgehaakt. Wij checken die weleens steekproefsgewijs, en het zijn altijd mensen die nog nooit iets hebben gekocht.

Die peren hem, en ze nemen zelfs de moeite om je te dissen als je op hun timeline verschijnt.

Dat betekent dat mijn wolven hun werk doen.

Wat we ook laatst hebben uitgerekend, is hoeveel procent van de mensen op mijn mailinglijst kopers zijn.

Vroeger toen ik nog iedereen te vriend hield, had ik een grote mailinglijst. Het lullige was alleen dat maar 2% van de ontvangers ooit iets had gekocht.

Sinds ik de wolven heb losgelaten, is mijn mailinglijst opgeschoond. Het percentage lezers dat nu weleens een training of membership heeft gekocht is daardoor nu 28%.

Het aantal mensen dat is gaan investeren door die ‘irritante’ e-mails, is dus gestegen met 2600%

Wil je ook een mailinglijst die squeeky clean is, waar alleen nog maar je ideale klanten op staan, die alles kopen wat je aanbiedt, kijk dan zometeen om 10 uur naar mijn online seminar ‘Easy Money met Entertaining E-mails’.

Vrrrriendelijk verzoek:

Heb je een fragiel ego, meld je dan niet aan. Want je gaat dus afmeldingen krijgen in het begin.

Als je daardoor snotterend op de bank gaat liggen onder een fleecedenkentje met je duim in je mond, heb ik je liever niet in mijn seminar.

Maar als je de ballen hebt om de wolven los te laten, dan is dit de link om je gratis aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Tot zometeen,

Aartjan van Erkel

Vertel jij de waarheid in je e-mailmarketing?


Politieserie. Een verdachte wordt verhoord in de verhoorkamer.

Twee rechercheurs in hemdsmouwen met een schouderholster om, kijken naar de verdachte vanachter een observatiespiegel.

Een van de twee stoere smerissen zegt: “Hij liegt. Hij zweet en daarnet heeft hij twee keer zijn neus aangeraakt. En hij kijkt steeds weg.”

Helaas kun je leugenaars in het echt niet op die manier betrappen, zei rechtspsycholoog Glynis Boogaard afgelopen zaterdag in de Volkskrant.

Want de situatie van een verhoor op het politiebureau kan verdachten zó nerveus maken dat ze zich vreemd gaan gedragen.

Maar er zijn toch zeker wel andere manieren om de waarheid te vinden? Een leugendetector bevobbeld?

Noop, leugendetectors zijn verboden in Nederland.

Daarom is Boogaard bezig met een onderzoek naar de manier waarop mensen praten.

Want de taal van leugenaars en de taal van mensen die de waarheid spreken is verschillend.

Zo legt Boogaard het uit:

“Mensen die de waarheid spreken, vertellen spontaan allerlei details: kleuren, geuren, tijdstippen, wat ze zagen, afstanden, wat ze zoal deden.

En ze corrigeren zichzelf: O nee, het was pas om twee uur, want ik heb eerst nog geluncht.

Leugenaars houden vast dat aan dat ene verhaal dat ze uit hun hoofd hebben geleerd.

Ze vertellen minder vaak en minder uitgebreid hoe lang iets heeft geduurd, geven geen zogenoemde temporele details.”

Jouw klanten zijn ook een soort rechercheurs op zoek naar de waarheid.

Want een van de belangrijkste dingen die ze proberen op te pikken uit jouw marketing is:

Ben jij ECHT?

Omdat het supersociale wezens zijn, kunnen ze je dan pas echt vertrouwen.

Ondernemers die natuurlijk gedrag vertonen, zijn verhalen aan het vertellen en ze geven spontaan allerlei details.

Maar er zijn er maar heel weinig die dat doen in hun marketing.

Want de meeste ondernemers houden vast aan dat ene verhaal dat ze uit hun hoofd hebben geleerd.

Altijd dezelfde riedel. Klanten voelen dat op hun lieve klompjes aan.

En ze kiezen dan voor die ene ondernemer die overkomt als een mensch.

Maak je eigen keuze maar. En realiseer je dat je klanten in hun onderbewuste een ingebouwde leugendetector hebben zitten die jou meteen doorheeft als je maar wat zit te lullen.

Zometeen om 10 uur ga ik hier vol op inzoomen.

Want dan geef ik een online seminar over een compleet innovatieve manier van e-mailmarketing doen, die tegelijkertijd zo oud is als fossiele kampvuren uit de prehistorie.

Ik vertel je mijn verhaal over de ontdekking van het schrijven van entertaining e-mails, en hoe dat mijn business totaal heeft veranderd.

Want ik krijg nu alleen nog maar relaxte klanten in mijn trainingen en memberships, die betere resultaten halen en die alles kopen wat los en vast zit.

Ik vertel je ook de reden dat sommige mensen gillend zijn weggerend.

Dat waren de mensen die nog nooit iets hadden gekocht, en die dat ook zeker niet van plan waren.

Kom voor de waarheid over e-mailmarketing naar deze pagina en meld je gratis aan, maar alleen als je vandaag of morgenochtend tijd hebt van 10 tot 12 uur: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Zie je zo.

Aartjan van Erkel

Ze draaien zich krakend om


 

De Duitse overheid krijgt een hoop shidt over hun nieuwste anti-corona spotjes.

Want ze hebben het gore lef gehad om humor te gebruiken.

In een vilmpje kijkt een man met de leeftijd van een oorlogsveteraan in het bejaardenhuis terug op de coronawinter van 2020.

Waarin hij destijds een student van 22 jaar was en eigenlijk had willen feesten.

Maar dat kon niet, en in plaats daarvan werd van zijn generatie verwacht dat ze vochten tegen een onzichtbaar gevaar.

Het lot van het land lag in hun hand.

Dus ze pakten al hun moed bij elkaar en deden wat er van ze verwacht werd.

Ze deden het enige juiste. Wat ze deden was…

Nichts.

Absolut gar nichts.

Lui als varkens lagen ze dagenlang op hun reedt voor de tv en streden tegen de verspreiding van corona.

Als ze zich omdraaiden om naar het plafond te staren kraakten de chipszakken die achtergebleven waren op de bank.

Dat was hun lot. Zo werden ze helden.

Afsluitende slogan: ‘Werde auch du zum Helden und bleib zuhause.’

Welke generatie wil dat nou niet?

Een probleem oplossen door niks te doen.

Er is trouwens ook een knagend marketingprobleem dat je oplost door het jezelf makkelijk te maken.

En waarmee je de wereld ook nog een beetje mooier maakt.

En dat is: niet meer van zukke saaie mailingen sturen naar je klanten.

De meeste ondernemers vervelen of irriteren hun mailinglijst met de nieuwsbrieven die ze sturen.

Ze sturen óf zulke dorre informatie dat de oogbollen van hun lezers uitdrogen in hun kassen,

óf ze sturen viezige kiloknaller-mails die door de ontvangers meteen onderin de digitale kattenbak worden gelegd om daar onbeschrijflijke dingen te absorberen.

En het grappige is: al die mails kosten ook nog beswel veel tijd om te maken.

Terwijl de ontvangers ze dus met lange tanden zien binnenkomen en ze meestal subiet deleten.

Die ondernemers komen niet op het idee om iets compleet anders te doen in hun mails.

Iets waardoor ze juist als eerste gelezen worden in de inbox.

En dat is: klanten entertainen met hun marketing.

Er is een manier om dat te doen, die het ook nog eens makkelijker maakt om van die mails te schrijven.

Sinds 2 jaar mail ik op die manier, en daardoor zijn mijn openingspercentages een stuk hoger geworden.

Terwijl ik iets doe waarvan de meeste ondernemers zouden zeggen: ‘Die is van het padje!’

Terwijl ze met hun wijsvinger op hun voorhoofd kloppen, waarbij een hol geluid te horen is.

Wat ik doe is namelijk: elke werkdag mailen.

Vorig jaar sprak ik op een congres en daar zat een klant in de zaal. Die zei tegen me: “Leuke mails stuur je. Alleen wel jammer dat je in het weekend niet mailt.”

Die mails schrijf ik elke dag in een halfuurtje.

Ze kosten me veel minder tijd dan de zeerieuze mails die ik stuurde toen ik nog aan hard teaching deed in mijn marketing. Van die 10 tips-mails stuurde ik toen, weet je wel? Ik was soms wel een halve dag bezig om zo’n mail te schrijven.

Hoe je een e-mailheld wordt en mails schrijft in een halfuurtje terwijl je ligt te rollen in de chipszakken op de bank met Netflix aan – mijn klant Frank schrijft ze letterlijk op die manier – nou ja dan zonder die chipszakken en hij kijkt Champions League in plaats van Netflix maar nog steeds in een halfuurtje en hij schrijft zijn mails ook nog op zijn TELEFOON – kijk dan naar mijn online seminar ‘Easy Money met Entertaining E-mails’.

Dat is een gratis webinar dat ik morgen en overmorgen geef. Je kunt dus kiezen uit 2 tijdstippen.

Ik heb 2 tijdstippen ingepland omdat het superbelangrijk is om veel contact te hebben met je klanten – helemaal in een tijd waarin de meeste contactmogelijkheden in real life zijn weggegumd door de lockdown.

En dat kan dus met e-mailmarketing die jou bijna geen tijd kost en die zo weinig weerstand oproept bij je klanten dat ze bereid zijn om elke dag van de week je mail te openen – ook als het zaterdag en zondag is.

De link om je gratis aan te melden voor mijn online seminar ‘Easy Money met Entertaining E-mails’ is https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Aartjan van Erkel

Zo krijgen je e-mails achterlijke openingspercentages


Toen ik 18 was, had ik rijles in Breda in een rode Ford Orion diesel.

Mijn rij-instructeur heette Ruud en Ruud had een walrus-snor waar hij ’s morgens altijd puntjes aan draaide.

Er hing een lucht in de wagen alsof hij sjek aan het roken was. Maar zelfs in de jaren ’80 was dat al not done, en daarom stond hij altijd naast de auto te paffen als ik instapte. Hij wreef zijn peuk uit onder zijn schoen en nam die lucht mee de auto in.

Als ik tijdens het lessen stond te aarzelen op een drukke kruising om mijn auto ertussen te gooien en ik wachtte te lang, dan zei Ruud in het Bredaas:

“Haggekunnen.”

Had gekund.

Als de rijschool van Ruud iets aan e-mailmarketing doet, dan kun je er vergif op innemen dat ze geen nieuwsbrieven sturen waarin ze Bredaas praten.

Wanta kunde nie make.

Toch is er een ondernemer in de buurt van Breda die precies dat doet. Hij heet Frank.

En Frank doet e-mailmarketing met af en toe een sappige dialect-uitdrukking er tussendoor.

Hij stuurde laatst e-mails met de titels:

“Ken jenum?”

en

“Nog een paar uurkes”

Hij zit niet in de carnaval-business. Hij zit in een serieuze business. Want hij heeft een groothandel in cosmetica en geeft daarnaast trainingen aan schoonheidsspecialisten.

Maar hij vertelde me dat zijn e-mails achterlijke openingspercentages hebben sinds hij op deze manier schrijft.

Terwijl het hem nauwelijks tijd kost om zijn nieuwsbrieven te schrijven. Hij typt ze bijvoorbeeld efkes tussendoor op zijn telefoon als hij Champions League zit te kijken.

Het soort e-mailmarketing waar Frank mee bezig is, wordt ook wel info-tainment genoemd.

In de meeste branches verklaren de ‘experts’ je voor gek als je zo schrijft.

Zijn eigen compagnon zelfs. Die vond het echt een slecht idee dat Frank 3 keer per week zulke e-mails begon te sturen naar hun klanten.

Tot ze de resultaten zag, en hun openingspercentages tot 79%.

In een online training vertel ik binnenkort meer over info-taining e-mails schrijven.

Je kunt er gratis bij zijn, maar het aantal plaatsen is beperkt. Meld je dus alleen aan als je 2 uur de tijd hebt, want zo lang duurt het seminar.

En meld je alleen aan als je bereid bent om tegen de adviezen van marketing-experts in jouw markt in te gaan.

De online training heet ‘Easy Money met Info-taining E-mails’ en dit is de link: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg
Houdoekes,

Aartjan van Erkel

 

 

Klinken jouw e-mails als een vadsige corpsbal?


Een tijd geleden was ik uit eten in een restaurant dat een stuk sjieker was dan ik had verwacht.

Zo’n tent waar je servet zo stijf is dat je het kan oprollen als een poster.

Binnen werden er gedempte gesprekken gevoerd en in de haard brandde een laaiend vuur achter een glazen plaat.

Het eerste wat op tafel verscheen was een amuuuuuuse.

De serveerster? Zeg je dat zo? Nou ja dus de ober, maar dan een vrouw, maar ober dat zegt ook niemand meer die jonger is dan 90, gottegot waarom hebben we daar toch geen normaal woord voor in het Nederlands?

Enniewees, het restaurantmeisje zette het minuscule bordje voor onze neus en begon uit te leggen wat erop lag.

Ze duwde haar elleboog  in haar zij en hield haar vuistje bezwerend voor zich in de lucht. Als een heks die ons probeerde te vervloeken.

Mevrouw meneer ik heb voor u filet van eendeborst met een krokantje van hazelnoot. Met haar vuistje maakte ze krampachtige beweginkjes in de lucht.

Restaurantmeisje vertelde dat er een creme van Chinese kruidjes op het plakje vlees lag en een bolletje van iets dat ik meteen vergat, waar  ik last van had bij het eten want ik kon door de smaak niet thuisbrengen wat ik nou zat te eten.

Toen ze onze lege bordjes kwam ophalen vroeg ze met een buiginkje:

Heeft het voor u mogen smaken?

Ik vroeg me af wat ze op de hotelschool leren over het aanspreken van klanten. Het is me al vaker opgevallen dat bedienend personeel in restaurants met gesteven servetten vaak vreemd tegen je praat.

Toen we anderhalf uur later het dessert toch maar afsloegen vroeg ze:

Had u nog een kopje thee of koffie gewenst?

Weer zo’n jeukzinnetje.

Niemand gebruikt het woord ‘wensen’ in een normaal gesprek. Zelfs Jort Kelder doet dat alleen maar voor de show.

Als klant voelde het voor mij een beetje ongemakkelijk om in geëmailleerde ouderwetse taal aangesproken te worden door iemand die veel jonger is.

Hoe ze praatte, paste niet bij haar. Ik had steeds de neiging om te zeggen: Yo op de plaats rust, doe relaxt, ik ben het.

Vaak zijn het juist de jonkies die zo praten. Als je de mazzel hebt om een kelnerpersoon aan je tafel te krijgen met veel ervaring – meestal een oudere man – dan klinkt die anders.

Zo’n oudere bedieningsmedewerker is meer zichzelf. Die geeft je nog steeds een gevoel van sjiek eten, maar dan door altijd op tijd aan je tafel te verschijnen. Niet door te praten als een vadsige corpsbal.

En die maakt het gezellig door zichzelf te zijn.

Praat in je marketing e-mails ook lekker als jezelf. Helemaal als in jouw branche iedereen een gek brabbeltaaltje gebruikt waarvan het lijkt alsof het zo heurt.

Doorbreek dat. Ontspan. Gebruik je eigen taal. Laat jezelf zien. Heb je een dialect, gebruik het dan. Hou je van slechte humor, maak dan slappe grappen.

Gedraag je niet als een robot. En zeg niet wat iedereen zegt. Kunnen je klanten ook lekker ontspannen.

Komende week geef ik daar een workshop over, online.

Over het schrijven van onvergetelijke e-mails.

Waar je mee opvalt tussen al die saaie, conservatieve concurrenten.

De link om gratis naar mijn seminar te kijken is https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Aartjan van Erkel

Het geheim van zero resistance e-mailmarketing


Amerika koos vorige week tussen een oranje en een witte president.

En ik zag tijdens het zappen opeens dat CNN een rood logo heeft en Fox News een blauw logo.

Alsof ze met de kleur willen liegen dat ze niet partijdig zijn voor de democraten of de republikeinen.

De blauwe democraten hebben juist bewust weer geen rood gekozen als clubkleur, om niet op socialisten te lijken.

Democratische presidenten dragen daarom meestal een blauwe stropdas, en Trump een rode.

Enniewees, wie alle symboolpolitiek op de hysterische nieuwszenders volgde die kon af en toe wel even een adempauze gebruiken.

En op CNN snappen ze dat.

Daarom hebben ze tijdens een hectische redactievergadering de ’30 Seconds of Calm’ bedacht.

Letterlijk een meditatief intermezzo op tv, waarin rustige natuurbeelden getoond worden.

Een mistig berglandschap. Lammetjes op een groene heuvel in Ierland. Gekleurde vissen bij een koraalrif met in hun midden een vegetarische haai.

Met daaronder altijd een kei-irritant muziekje dat veels te hard staat.

Na 30 arielekste secondjes gaat het pandemonium van gekleurd nieuws afgewisseld met heul veul reclames dan gewoon weer verder.

Een geinige poging tot het tonen van empathie.

We snappen dat u af en toe even rust nodig heeft.

Ondernemers denken vaak ook zo over hun e-mailmarketing.

“Ik moet niet te druk doen, en ik mag mijn klanten niet lastigvallen.”

Daarom stoppen ze steeds lange pauzes tussen de mailingen die ze sturen.

Ze mailen bijvoorbeeld maar 1 keer per maand. Of ze vinden zelfs dát nog te veel.

Daardoor zijn ze alleen wel onzichtbaar in de inbox.

Of ze worden ironisch genoeg gezien als een spammer, áls ze dan eindelijk weer eens een mail sturen.

Want niemand weet nog wie ze zijn.

Terwijl er een eenvoudige oplossing is voor hun knagende wroeging.

Want het enige wat je hoeft te doen om klanten niet lastig te vallen met je mailingen, is:

Ze niet lastigvallen.

Stuur dus geen saaie of commerciële mails naar je lijst.

Maar maak je mails fun om te lezen.

Stuur ze een gniffel, een knuffel of een beuk op hun schouder.

Net als een vriend die regelmatig even appt of binnenwipt.

En bied altijd terloops ook een volgende stap aan, voor wie toevallig die dag klaar is om die stap te maken.

Hoe je zukke zero resistance e-mailmarketing doet, laat ik volgende week zien in een online seminar.

Mijn seminar heet ‘Easy Money met Entertaining E-mails’ en ik vertel daarin het verhaal over deze mails die je elke dag van me krijgt.

Ik vertel waarom ik zo absurd vaak e-mail. Volgens sommige marketing-‘experts’.

Elke dag, en soms zelfs meerdere keren per dag.

En deze week ga ik ook op zaterdag en zondag door met mailen.

Hoe ik wegkom met dat tapijtbombardement van e-mails en waarom mensen me niet naar de hel verwensen, vertel ik in het seminar.

De link om je aan te melden is https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Met open mond zitten ze naar je te kijken


Stel dat je meedoet aan de blind auditions bij The Voice.

Je staat op het podium bij de microfoon. Het rode lampje van de camera brandt.

Je kijkt naar de stoelen van de coaches die met hun ruggen naar jou toe gekeerd staan.

De muziek start in, en je begint te zingen.

Nadat je 5 woorden hebt gezongen, drukken alle 4 de coaches tegelijkertijd op de rode knop en draaien hun stoelen om, naar jou toe.

Met open mond zitten ze naar je te kijken. Een van de coaches gaat staan, met zijn armen juichend omhoog. “Jézus”, prevelt hij.

Dat gebeurde in 2011 toen Charly Luske in een verwassen spijkerbroek en t-shirt het vergeelde soulnummer ‘This Is a Man’s World’ aanhief, van James Brown.

Het is een van de 10 meest bekeken blinde audities wereldwijd met meer dan 70 miljoen views.

Na een paar seconden was iedereen al gedraaid, en de reden daarvoor was simpel.

Het was niet omdat Charly Luske zo’n mooie stem heeft. Die heeft hij wel, die heeft hij wel, maar daarom draaiden ze niet. Dat wás het niet.

De reden dat ze draaiden was dat ze hem GELOOFDEN.

Een perfect gezongen nummer kan zo koud zijn als de koelkast.

En een rafelig gezongen nummer kan zo warm zijn als de zon in mei.

Je publiek draait pas open naar je, als ze geloven wat ze horen.

Als ze niet alleen maar horen wat je zegt, maar ook vóelen wat je zegt.

Werkt hetzelfde in je marketing.

Als jouw cameraman op de knop Record drukt en jij begint een video op te nemen voor je business, dan wil je ook dat de stoelen gaan draaien.

Maar bij de meeste marketingvideo’s draaien de stoelen niet.

Want klanten drukken pas op de rode knop als ze jou voelen.

En in de meeste marketingvideo’s wordt alleen maar wat gewauweld.

Je ziet ondernemers die zich verstoppen achter hun eigen woorden.

Die maar wat jargon brabbelen.

Ze zijn speciaal naar de kapper geweest en ze hebben een nieuwe outfit aan, maar het doet er niet toe.

Het maakt niet uit hoe perfect de look is en hoe mooi de achtergrond in de studio.

Want achter al die woorden zit de echte ondernemer verstopt.

Je ziet niet de ondernemer zélf, maar je hoort alleen maar wat woorden.

Precies hetzelfde gebeurt in e-mail.

Ook in marketingmails kruipen ondernemers weg achter hun eigen woorden.

Dan is het net als de computerstem van je navigatie-systeem. Je voelt daar niks bij. Je vindt daar niks van.

Het goede nieuws over e-mailmarketing is: dat is dus normaal.

Het is de norm. Waarschijnlijk klinkt iedereen in jouw markt als een computerstem. Of niet dan?

Meld je maar aan voor hun mailinglijst. Het is niet te dóen wat die schrijven.

Die verstoppen zich óók allemaal achter hun eigen woorden. Mensen krijgen geen contact met ze.

Daarom draaien hun stoelen niet.

Maar jij kunt in je ouwe kloffie en met je haar in de war je echte stem laten horen.

Mensen herkennen dat meteen.

Binnen een paar seconden is hun weerstand weg en draaien ze naar je open.

Ik moet nu ophangen, maar als je hier meer over wilt weten: ik geef volgende week een online seminar over precies dit.

Over het schrijven van nieuwsbrieven en mailings die mensen voelen. Over het schrijven met emotie.

Het is een gratis seminar en het heet ‘Easy Money met Entertaining E-mails’.

Je kunt kiezen uit twee tijdstippen en dit is de link om je aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

De keuze is aan jou of je wilt dat klanten je echte stem gaan horen vanaf nu.

Aartjan van Erkel

Wegwerptrainingen


Mijn favoriete kledingstuk is een zwart velours Hugo Boss-colbert.

Met een rood accentje aan de mouw.

Hij hangt al 12 jaar in mijn kast.

Beste aankoop ooit. Opa Hugo ziet er vandaag nog net zo uit als de dag dat ik hem kocht. Nog net zo’n mooie glans op het velours. Mooie aaibare stof, ziet er nog perfect uit – zelfs bij het zitvlak.

Trek ik hem aan, dan ben ik meteen het mannetje. Bovenste knopie dicht, hand door het haar, en gaan.

Opa Hugo hangt naast een lichtblauw jasje, dat ik pas 2 jaar heb.

Een jong gassie. Hippe voering met bloemetjes. Er zat een pochetje erbij, in de kleur van de voering.

Dat hippie jasje is een flodderding. Wegwerpkleding. Als ik dat ding aantrek, voel ik me net een millennial.

Na 1 week was hij al een beetje verpest, want er zat een lusje aan de stof omdat ik langs een stukje klittenband had gestreken met mijn mouw. Kondie niet tegen. Na 1 week!

Kreukels bij het zitvlak. Daar is de stof zelfs een beetje uit vorm geraakt.

Ik háát wegwerpkleding. Nooit koop ik iets met de bedoeling om het maar 1 of 2 jaar te dragen. Ik begrijp dat ook niet.

Als een kledingstuk het zo kort uithoudt, ben ik zwaar teleurgesteld.

Ik heb truien waar ik 3 keer zo veel voor heb uitgegeven als wat andere truien kosten, en die 5 keer zo lang meegaan. Terwijl ze er al die tijd als nieuw uit blijven zien. Geen pillen, geen lusjes, niks.

In de markt van online trainingen is dezelfde rare trend zichtbaar.

Mensen maken wegwerptrainingen.

Zelfs voor de lockdowns was online kennis verkopen al hotter dan hot.

Daarom zijn er platforms ontstaan die het heel makkelijk maken om een training online te zetten.

Platforms die gefund zijn door venture capital, aandeelhouders of een groot corporate bedrijf.

Ze hebben namen als Skillshare en Udemy.

Winst maken hoeven die platforms niet. Sterker nog, ze willen 3 jaar of nog langer geld bloeden en snel marktaandeel pakken in de vechtmarkt van online trainingen.

De investeerders kunnen het lijen.

Winst maken is helaas ook niet weggelegd voor de trainers die op zo’n platform hun kennis verkopen.

Want ze zijn gedwongen om mee te gaan in wegwerpprijzen.

Op Udemy staan meer dan 100.000 online trainingen voor prijsjes als 17,99 euro en zelfs 11,99 euro per deelnemer.

Hoeveel trainingen moet je dan verkopen als je een comfortabele omzet wilt maken van laten we zeggen 2 ton per jaar?

Nou, stel dat je online training voor het gemak 20 piek kost dan moet je er dus 10.000 van verkopen.

Als je dat al lukt, dan heb je er dus ook 10.000 nieuwe klanten bij. Per jaar.

10.000 mensen die allemaal weleens een vraagje hebben. Een klantenservice-dingetje. Een inhoudelijk dingetje. Een dangetje.

10.000 man die nu reactie van jou mogen verwachten. En volgend jaar weer 10.000 man erbij.

Ben je er klaar voor om die allemaal te beantwoorden? Ben je bereid om daar een team van een paar mensen op te zetten zodat jij als expert genoeg tijd hebt om nog meer trainingen te maken en marketing te doen?

Wat kost jou zo’n team? Wat blijft er na het betalen van het loon of de freelancers-facturen nog over van die 2 ton?

Reality check: online trainingen verkopen voor wegwerpprijzen is een kansloos verdienmodel.

Afgezien daarvan is er nog een klein probleempje: niemand verdient blijkbaar 2 ton op die platforms.

Skillshare zegt het zelf op hun website: “Teachers on Skillshare earn an average of $3,000 a year”.

Ergens anders staat: “Our top earners make $100.000+ a year”.

Oepsie.

De top 1% verdient ruim een ton. En de rest verdient peanuts.

Aan de foto’s van de trainers te zien, zijn het meestal millennials. Die er zo piepjong uitzien dat ze waarschijnlijk nog bij papa en mama thuis wonen.

Die helemaal blij zijn als ze 2 tientjes vangen voor de online training handlettering die ze hebben opgenomen met hun iPhone.

Krijg ik 20 euro per training? Dat zijn 4 tall caramel frappucinos bij de Staarbucks! OMG OMG OMG

Is de markt van online trainingen dus verpest? Kun je daar geen droge rotboterham meer verdienen?

Integendeel.

Die grote platforms bedienen namelijk de onderkant van de markt.

Waar mensen bereid zijn om hun waardevolle kennis voor peanuts te verkopen.

Die platforms zijn voor mensen die geld verdienen niet belangrijk vinden.

Die er misschien niet eens van hoeven te leven.

Als je een serieuze business hebt en serieus geld wilt verdienen met online trainingen, kijk dan naar de bovenkant van de markt.

In elke markt geldt: it’s lonely at the top. En dat is hier ook zo.

Dat het eenzaam is aan de top, dat is er nou juist ook zo lekker aan.

Je hebt geen last van concurrenten, je kunt de hoogste prijzen vragen van iedereen en je krijgt de beste klanten uit jouw markt.

Die het meeste willen betalen voor jouw expertise, en die de beste resultaten halen door jouw training.

Hoe je online trainingen verkoopt aan de bovenkant van de markt, leg ik zometeen om 10 uur uit in mijn online seminar:

‘Hoe je online trainingen verkoopt in onbeperkte aantallen’

Een van de dingen die ik vertel, is mijn story over het switchen van uurtje-factuurtje naar expertise-marketing.

Hoe ik mezelf geproductiseerd heb, zodat ik niet steeds voor 1 klant hoef te werken, maar de kennis in mijn hoofd als een product kan verkopen voor hoge bedragen aan duizenden klanten tegelijk.

Mijn trainingen kosten duizenden euro’s, niemand anders verkoopt iets dat er ook maar op lijkt en de meeste klanten kopen meer dan 1 training.

We gaan het NIET hebben over wegwerptrainingen, maar over evergreen-trainingen die jarenlang goed verkopen voor de hoogste prijzen in je markt.

Het online seminar is gratis te bekijken op je laptop en dit is de aanmeldlink: https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Meld je alleen maar aan als je zeker weet dat je tijd hebt zometeen van 10.00 tot 12.00 uur.

Aartjan van Erkel

Waarom de meeste trainers out of touch zijn


Stand-up comedian George Carlin had een punt toen hij zei:

“Some people see the glass half full.

Others see it half empty.

I see a glass that’s twice as big as it needs to be.”

Veel mensen praten elkaar na en gebruiken dezelfde lichtgrijze clichés.

En ze zoeken wanhopig naar entertainment in de vrije tijd die ze hebben tussen werk en opleiding door.

Want werk en opleiding zijn voor de meesten van ons een lichtgrijze, saaie mist waar we de hele dag in lopen en die alle kleuren, geluiden en vreugde dempt.

Ook als ze een training volgen verwachten mensen weinig meer dan klamme, trieste gemeenplaatsen.

Want de meeste trainers en opleiders praten met een eetlepel bloem in de mond, en strooien met een droge confetti van feiten en theorie.

Terwijl hun cursisten, zodra ze de deur van de trainingsruimte uitstappen, terechtkomen in een Braziliaans carnaval van entertainment dat ze met één swype op hun telefoon laten losbarsten.

De meeste trainers en opleiders – en trouwens ook de meeste auteurs –  zijn out of touch met die realiteit en komen op klanten over als een Professor Droogbeckje.

Als je een ONLINE training maakt, betekent out of touch zijn meteen jouw miezerige einde.

Want online trainingen worden gevolgd MIDDENIN dat Braziliaanse carnaval van entertainment.

Namelijk: in de browser. Waar tegelijkertijd ook tabs openstaan met Insta, Facebook en Zalando.

Succes met het strooien van jouw droge confetti van feiten en theorie. Als je deelnemers afgeleid worden door veren, glitters en dansers in vergaande staat van ontkleding.

Er zijn 2 oplossingen voor het probleem van het Braziliaanse carnaval van entertainment.

(1) Maak een online training die entertaining is.

Reality check: een training is natuurlijk nooit zo leuk als dat carnaval. Maarrrrr je bent enorm verfrissend voor deelnemers als ze merken dat je snapt in wat voor wereld ze leven en je best hebt gedaan om het LEUK te maken om jouw training te volgen.

(2) Maak een training voor de bovenkant van de markt.

Dus alleen voor de beste klanten die van zichzelf gemotiveerd zijn en die bereid zijn om meer geld uit te geven. En die al binnenkomen met een sterke wil om de samba te weerstaan. Die hongerig zijn om van jou te leren.

Meer tips voor het lanceren en maken van online trainingen geef ik zometeen in een online seminar met de titel ‘Hoe je online trainingen verkoopt in onbeperkte aantallen’.

Daarin vertel ik je een groot aantal dringende learnings uit de afgelopen 6 jaar waarin ik duizenden online trainingen verkocht aan ondernemers, voor hoge bedragen.

Als je van plan bent om ooit een online training te maken – wat trouwens ideale producten zijn om tijdens lockdowns en pandemieën te verkopen – bekijk dan eerst mijn gratis online seminar.

You will thank me later.

Dit is de link om te kijken zometeen om 10 uur: https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Aartjan van Erkel

Hoe je snel kopers optrommelt voor je online training


Vrijdag liep ik langs een grasveld waar ik een meeuw zag dansen.

Met zijn grote roze zwemvliezen stond hij te trappelen op het gras.

Mij daarbij ijzig kalm aankijkend met zijn niet-knipperende gele ooggies.

Ik hield mijn pas in. Want ik had nog nooit een meeuw zien stampvoeten en het zag eruit alsof hij boos was.

Misschien was een andere meeuw hem te snel afgeweest bij het jagen op vallende frieten of broodkorsten.

Op dat moment trok hij met een ferme snok een regenworm van 20 centimeter uit het gras en begreep ik wat hij aan het doen was.

Slimme donder.

Voor ondernemers zou het ook wel lekker zijn om zo je eten op te trommelen.

Om inkomen uit het niks te manifesteren.

Huup huup, barbatruuk, en opeens staan er klanten op die een koopsignaal afgeven.

Het geinige is: dat kan.

Zonder dat je een dansje hoeft te doen.

Je hoeft je waardigheid op geen enkele manier te compromitteren.

Ik zal het je nog sterker vertellen grote smurf: je kunt binnen 1 week kopers optrommelen én daarmee jouw status in de markt vergroten.

De afgelopen 2 jaar heb ik geëxperimenteerd met beta-lanceringen.

Dat is een manier om een online training te lanceren door hem binnen 1 week aan zo veel mogelijk mensen te verkopen, zonder dat jouw online training al echt bestaat.

Je verkoopt dus een nog niet bestaande beta-versie van je training.

Daardoor staan de knikkers meteen op je rekening terwijl het spel nog helemaal moet beginnen.

Een beta-lancering is een manier om per direct in business te zijn met een online training, zelfs als je nog nooit een online training hebt gegeven en je alleen nog maar een idee hebt.

Ik geef je mijn beste tips voor het lanceren en maken van online trainingen in een online seminar dat ik morgen en overmorgen geef.

We hebben 2 tijdstippen geprikt vanwege de dringende financiële noodzaak bij veel ondernemers om nu een online product op de markt te brengen, zodat je altijd wel kan op een van die twee tijden.

Als je serieus van plan bent om een online training te gaan maken, doe dan nog niks voordat je dit seminar hebt bekeken. Want ik kan je nu al vertellen waar je over een paar maanden spijt van hebt.

Dat zijn een paar denkfouten die je letterlijk tienduizenden euro’s omzet kunnen kosten.

En dit seminar is gratis.

You will thank me later.

De link om je aan te melden is https://event.webinarjam.com/channel/onlinetrainingen_reg

Aartjan van Erkel

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen