Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Het op één na beste boek over webformulieren
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Hét boek over online formulieren blijft Defensive Design for the Web (2004) van 37signals, vind ik. Maar ook het nieuwe Forms that Work – Designing Web Forms for Usability (2009) van Jarrett en Gaffney zit barstensvol goodies. Ik geef je mijn favoriete tips en learnings. Er blijkt bijvoorbeeld geheugen in je vingers te zitten.
Iedereen die het zag, griste dit boek direct weg van mijn bureau. Boeken over usability van formulieren zijn zeldzaam!
Tips voor een nette bedankpagina
Een formulier is een gesprek. Een gesprek sluit je netjes af om de goede relatie te consolideren.
Dus op de bedankpagina:
- Bedank je de invuller (joh ;-). Waarom? Om zijn moeite te erkennen dat hij het formulier tot een goed einde heeft gebracht.
- Zorg je voor goed leesbare tekst en een strakke consistente layout.
- Vertel je wat er nu gaat gebeuren. Wees realistisch in de doorlooptijden die je noemt voor de afhandeling.
- Zorg je voor een goed printbare pagina, of een linkje naar een printvriendelijke versie.
- Bied je een passende link aan als volgende stap aan binnen je website. Zoals terugkeren naar de homepage.
Tip voor instructies die de invuller niet in de war brengen
Instructies bevatten soms een keuze en een actie. Bijvoorbeeld:
Kies ‘Overige vakantiewoningen’ (actie) als u een vakantiewoning zoekt waar uw huisdier welkom is (keuze).
Je voorkomt fouten als je in een instructie eerst de keuze noemt, en daarna de actie:
Zoekt u een vakantiewoning waar uw huisdier welkom is ? Kies dan ‘Overige vakantiewoningen’.
Dat komt doordat mensen vaak direct de actie uitvoeren, zonder eerst de keuze te maken.
Tip over het vermelden van de invultijd: niet doen
Aangekomen in je formulier wil de invuller zo weinig mogelijk tekst.
Vertel bijvoorbeeld niet hoe lang het invullen duurt. Dat boeit niet voor wie toch al besloten heeft om het formulier in te vullen.
Het enige geval waarin je de invultijd wel moet vermelden: als het extreem veel tijd kost, bijvoorbeeld een paar uur.
Tip voor een titel die niet afschrikt: noem het geen formulier
Het formulier invullen is een hobbel die de invuller moet nemen. Niemand geniet ervan!
Wrijf het er dus niet in: vermijd het woord ‘formulier’ in de titel.
Niet: Aanvraagformulier voor een betaalrekening
Wel: Betaalrekening aanvragen
Tip voor drop down box: een standaardkeuze voorselecteren
Door het invullen van vele webformulieren heeft de gebruiker een verwachtingspatroon.
Bij een drop down box verwacht hij: de eerste keuze is voorgeselecteerd. Begin de drop down dus niet met: ‘Selecteer…’
Moet de invuller bijvoorbeeld een type hotelkamer selecteren, zet dan default in de drop down: ‘Eenpersoons kamer’.
Tip voor minder fouten: trigger het vingergeheugen
Standaard antwoorden kunnen mensen op de automatische piloot intypen. Ze zitten in de ‘muscle memory’ of het vingergeheugen. Voordeel: dat gaat haast altijd goed.
Je achternaam bijvoorbeeld: die moet je in elk formulier invullen. Appeltje eitje.
Voorbeeld: trigger met de veldnaam ‘Achternaam’ het vingergeheugen voor de achternaam. Bied dus een veld aan waarin de volledige achternaam mag worden getypt. Inclusief tussenvoegsels!
Als je Marco van Basten vraagt om zijn achternaam, dan typen zijn vingers echt niet automatisch ‘Basten’. Ik kan erover meepraten 🙂
Meer boekbesprekingen
- Verbeter je foutmeldingen, online help, formulieren en anderen kritieke punten – Defensive Design for the Web
- Welke foto’s werken op websites? – Eyetracking Web Usability
- Mensen onthouden maar één ding – Neuro Web Design
- 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website – Made to Stick
- Internet sales p0rno – Finest 50 ecommerce 2009
Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl