Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Bij de Oscars sloeg acteur Will Smith vannacht comedian Chris Rock vol op zijn beck.
Rock was daar om grappen te maken. Hij had zojuist een grap gemaakt over de vrouw van Smith, de actrice Jada Pinkett Smith die een kaal hoofd heeft door een ziekte.
Smith lachte eerst nog als een boer met kiespijn, maar toen zijn vrouw rolde met haar ogen brandden bij hem de stoppen door. De acteur die ooit Mohammed Ali speelde, beende het podium op en deelde een muilpeer uit.
Twintig minuten na het incident kreeg Will Smith een Oscar uitgereikt en werd er voor hem geapplaudisseerd. In zijn acceptance speech noemde hij zichzelf geëmotioneerd “A vessel of love.” En hij verklaarde zijn actie met “Love will make you do crazy things”.
Mensen op social media weten niet wie ze het hardste moeten veroordelen. Want veroordelen is natuurlijk altijd superleuk, en je kunt jezelf dan profileren als hip en wook.
Chris Rock wordt veroordeeld omdat hij grappen maakt over een zieke actrice. Will Smith wordt veroordeeld omdat hij geweld gebruikt.
Overal is wel iets fouts in te ontdekken. Maar iedereen weet ook eigenlijk wel dat er altijd ook een andere kant is.
De grappen van Chris Rock waren van tevoren gescreend door de Academy, en voordat hij zijn grap over Will’s vrouw maakte zij hij letterlijk: “Jada, love you.”
Jada Pinkett Smith heeft alopecia, een autoimmuunziekte die haaruitval veroorzaakt, en heeft via social media vaak laten weten hoe erg ze dat vindt.
Sensatie is leuk, maar weldenkende mensen snappen dat de wereld niet zwartwit is. En ze zitten niet op Twitter meninkjes te typen.
Ik neem even aan dat jouw klanten ook weldenkende mensen zijn. Als weldenkende klanten jouw marketing onder ogen krijgen en die marketing komt zwartwit over, dan vinden ze dat weinig geloofwaardig.
Want ze weten dat er ook altijd een andere kant is. En ze missen dan het complete verhaal. Ze geloven je niet.
Als jij alleen het positieve verhaal vertelt over je dienst of training, dan voelen klanten aan hun water dat je dingen verzwijgt. Heb je dan helemaal geen zwakke punten? Moeten ze dat serieus nemen?
Als je klanten schuimbeckende gekkies of hysterische shopaholics zijn, dan kom je weg met zo’n eenzijdig verhaal. Daar komen zulke klanten juist voor.
Maar als je zaken doet met klanten uit het betere segment, dan heb je een beter verhaal nodig. Een compleet verhaal. Een verhaal dat ze kunnen geloven.
Slimme ondernemers met ballen durven in hun marketing iets te doen dat bekentenis-copywriting heet. Dat houdt in dat ze zwaktes durven toe te geven aan klanten.
Zwaktes toegeven stelt je klanten gerust, want ze zien je daardoor als een mensch. Het hoeraverhaal wordt een beetje genuanceerd, en dat stelt ze gerust.
Hoe je bekentenis-copywriting goed doet zonder uit te glijden over een bananenschil, leg ik uit aan de members van Het Lab. De formule om weldenkende klanten uit het hogere segment te overtuigen, is namelijk het onderwerp van de maand april.
De enige manier om de formule in handen te krijgen is door te zorgen dat je Member wordt voor de eerste maandag van april. Kom je er pas later bij, dan krijg je deze formule niet meer.
Dit is de link naar de start van je membership: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab
Aartjan van Erkel
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl